Praktikeren

Blog

Spilbaseret læring vs. Gamification vol 2

Så har mine elever været på den igen med tilbudsaviser hos de små, og den større reduktionsregnehat hos de større.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elevernes mindset da jeg startede forløbene

1. klasse:

I forrige forløb havde eleverne leget meget med figurer og former, og vi havde lavet en papirudgave af spillet ”Tetris” og app’en ”Blockoduko”. Så entusiasmen var meget høj fra start.

Personlighedstyperne er meget forskellige i klassen, så jeg ved at øvelserne vi skulle lave, skulle være meget tydeligt forklaret.

7. klasse:

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

I forrige forløb skulle eleverne lave deres eget brøkspil, som indeholdt tyve brøkspørgsmål i alle fire regnearter i forskellige sværhedsgrader. De havde altså brugt mange hjernekræfter på at skabe noget fra bunden af, så denne gang ville jeg give dem et færdigt spil at forholde sig til.

Her er eleverne ikke meget forskellige personlighedsmæssigt, men deres faglige udgangspunkt kan være det. Så her var det vigtigt at differentiere i spillet.

Udfordringen

1. klasse:

Eleverne skal primært bruge en tilbudsavis. Da vi har meget fokus på minus, så skal de sammenligne Rema 1000 og Netto’s tilbudsavis, og finde varer der er ens (eller minder om hinanden)

Derefter skal de finde prisforskellen. Hertil har de et kladdehæfte de kan skrive ned i, en taltavle, og arbejder sammen to og to. Dette er en underholdende og givende udfordring, fordi at de med tilbudsaviserne får levet sig lidt mere ind i hele ”vi er ude og handle scenariet”. Udover dette kan vi lave opgaverne:

- Find den dyreste varer i butikken, og find den billigste.

- Lav en collage med varerne i kan lide, og brug en lommeregner (eller regn det selv), og regn den samlede pris ud.

- Hvilken varer tror I har den største størrelse? Hvilken en den mindste?

7. klasse:

Eleverne skal for alvor begynde at træne at reducere algebraiske regneudtryk. I klasserne jeg har haft førhen i udskolingen, har jeg kunnet fornemme en større udfordring med færdighederne indenfor reduktion. Derfor besluttede jeg mig for, at de skulle have en spilmæssig udfordring der kunne følgende.

De stærke skulle kunne regne det i hovedet hurtigt på tid.

Middelgruppen skulle kunne blive mere vandt til tidspres.

De mest udfordrede i forståelsen af reduktion, skulle bare nå at løse så mange opgaver som muligt.

Det er værd at nævne at vi i vores matematiske arbejde de sidste mange år, har fokuseret på at udfordringer som noget der er kærkomment. Selvom det faglige kan være svært en gang imellem, så ved de at man skal fortsætte med at prøve, og bruge de værktøjer der er til rådighed for at kunne opnå en større forståelse for det givne emne. Så eleverne kendte hver især deres eget fokus forud for udfordringen.

Lektionerne (dvs. alle lektioner i forløbet) startede med snakken om følgende.

Hvad sker der når man plusser bogstaver?

Hvad sker der når man minusser bogstaver?

Hvad skal der når man ganger bogstaver?

Hvordan var det nu med det der regnehieraki?

Efterfølgende tog vi fat i selve spillet, som hedder ”jumping aliens”, der bla. ligger inde på www.arcademics.com. Spillet handler om at få hoppet et rumvæsen i mål på tid, hvor man bliver stillet reduktionsstykker undervejs.

Resultatet

1. klasse: Eleverne følte at de med avisen fra ”den virkelige verden” at fagligheden fik en større værdi. De syns det var spændene, og ville gerne have flere opgaver indenfor noget lignende. Jeg er altså heldig nok til at have motiverede elever som gerne vil lærer endnu mere. Et dejligt udgangspunkt, som fremadrettet kan bruges til at fortsætte nysgerrigheden og læringsglæden.

7. klasse: Det er lykkedes mig at differentiere det godt. Dem der syns det var svært, var glade for at de nåede mange opgaver i løbet af undervisningen. Middelgruppen prøvede at få den bedst mulige placering i selve løbet. Den hurtige gruppe prøvede at slå dagens ”highscore”. Jeg har sjældent set så stor en entusiasme fra en 7. klasse overfor reducering. En god mentalitet at kunne få videre i de kommende forløb.

Det var lidt omkring hvad jeg arbejder med for tiden. Hvis i gerne vil have lidt inspiration, eller vil prøve nogle af mine ting af, kan i skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com eller følge mig på Instagram som Gamebasedad.

- Vi skrives

Mange hilsner Henrik