Praktikeren
Blog
Design dit drømmehjem
Har man svært ved at motivere sine ældre elever fagligt i matematik, så giv dem et byggeprojekt de selv designer
Drømmen for eleverne
Nogle af mine elever drømmer allerede om det ultimative drømmehus. Jeg syntes altid det har været sjovt, at dvæle ved tankerne der er lidt spøjse. Så hvorfor ikke gøre det til et forløb, der indeholder en masse aktuelle emner.
Hvad kommer det til at indeholde?
Målestok, rabat udregning, procent, Perspektivtegning, brug af brøker, funktioner og sammenhænge, budgetudregning, excel regneark bliver emnerne der kommer til at indgå. Det svarer til næsten hele årsmålene i matematik for 7. årgang i forhold til fælles mål.
Processen
Først skal eleverne inddeles i prisklasser. Dvs. hvad man har råd til at bruge. De ved jo ikke hvilken indtjening de ender med at kunne få, så her sker det ved et terningeslag. Jeg har valgt at bruge nogle ca. priser i tre forskellige grupper.
Terningeslag 5 eller 6: Overklassen: 2.600.000 kr. + 500.000 som rådighedsbeløb.
Terningeslag 3 eller 4: Middelklassen: 1.300.000 kr. + 500.000 som rådighedsbeløb
Terningeslag 1 eller 2: Underklassen: 650.000 kr. + 500.000 som rådighedsbeløb
Derefter skal eleverne selv hjem og måle størrelserne på deres værelser, og evt. andre rum derhjemme. Det skal de bruge til at få et overblik over rummenes generelle størrelser. De informationer skal bruges i arbejdstegningen de skal lave i skolen som skal være i målestoksforholdet 1:100.
Arbejdsrækkefølge
- Plantegningen over ejendommen. Her kommer fokus til at ligge på målestoksforhold.
- Ruminddeling af ejendommen
- Indkøb af møbler.
- Indretning af møbler
- Perspektivtegning af rummene (hvis man er god, så er det med møbler)
- Hvad skal hvert rum indeholde af varer?
- Beskrivelse af ejendommen som helhed. Ligesom en salgstekst. Se evt. boligsider for inspiration.
Afslutningen
Eleverne skal opnå at emnerne fra syvende klasses matematik fælles mål, kan bruges i en meget relevant kontekst. Det de skal gennem kan også bruges i små ”flytte hjemmefra scenarier”
Sikke en masse entusiasme der pludselig kommer i sådan et emne fra elevernes side. :)
Hvis i har brug for inspiration til lignende eller kunne tænke jer evt. at afprøve hele mit opgavesæt skriver i bare til mig på Henriktho86@hotmail.com
Vi skrives ved
Henrik