Praktikeren

Blog

En spilbaseret måde at få de matematiske hjerner i gang igen

Tierovergange, veksling, omregning og store værdier i spilformat - så kom vi i gang igen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formålet

Efter en længere pause fra fysisk tilstedeværelse i klasselokalet, tænkte jeg at det ville være en god ide at samle eleverne i klassen på to parametre. Det sociale og gentagelsen af noget fagligt, som de har en fordel af at få opfrisket.

Hvordan spilles spillet?

Man samles i grupper af 2-4 spillere og finder et sted i klassen eller lignende, og sætter sig godt til rette. Eleverne skal/kan bruge en blyant og papir, eller kladdehæfte til at holde styr på deres point.

Forskellige ark med værdierne 1,2,5,10,20,50,100,200,500,100 lamineres og klippes ud. Til en klasse kan det betale sig at have seks færdige kasser med brikker og to terninger i hver. Når spillet skal startes, sorteres de forskellige brikker i bunker.

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

Spillet går ud på at samle point med summen af slaget med de to terninger. Hvis man slår med terningerne og en af terningerne viser 1 eller 5, kan man også vælge at ”stjæle” alle 1 eller 5 point brikkerne fra en anden spiller. Hver gang en spiller har sin tur, handler det derfor om at indsamle point enten fra bunkerne eller fra modstanderne. Samtidig er det en fordel at veksle sine egne brikker om til større værdier, når dette er muligt. Spillet slutter når gamemasteren (læreren) stopper tiden, og hver spiller kan regne sammen hvor mange point de har fået.

Potentialet

Jeg vurderer spillet har potentiale på mange årgange, da brikkerne nemt kan bruges i forskellige sammenhæng.

- Hovedregning

- Addition af værdier

- Subtraktion af værdier (eleverne kan starte på en bestemt værdi og trække fra ved hvert kast)

- Tier overgange

- Veksling

- Hurtig hovedregning

- Multiplikation

- Decimaltals udregning

Resultatet:

Efter at have startet undervisningen op med en leg eller en øvelse, har vi typisk terpet nogle matematiske færdigheder. Efter det har det været meget gavnligt for eleverne at kunne sætte sig ned med et spil, og arbejde videre med det repetitive arbejde. Nu føles det for dem mere som en belønning for dem.

Det har i første omgang kickstartet mine 2.klasses arbejdslyst, og har skabt nogle gode startrammer for vores arbejde efter Corona pausen. Det kan kort sagt varmt anbefales.

Hvis I har lyst til at prøve det af eller bare vil have inspiration til at prøve at lave det selv, kan i altid bare tage kontakt via ”spilbaseretlaerer” på instagram, eller på Henriktho86@hotmail.com.

Håber I har det godt

Vi skrives ved

- Henrik