Praktikeren

Blog

Undersøgende arbejde i Coronatiden

Når nysgerrigheden fortsat skal dyrkes

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ny virkelighed

Nu har vi været tilbage i et par uger i indskolingen. Det virker også til at det løsner mere op. Jeg kan også mærke at mange undervisere føler sig meget låst. Der er mange regler. Nogle kan holdes, andre virker umulige. Så alt i alt føles hverdagen meget kaotisk og forvirrende. Undtagen et sted. Lige der hvor jeg med mine elever kunne undersøge ting.

Gamification i en krisetid

I denne periode har det med den undersøgende tilgang været ekstra vigtigt at være kreativ. Men børnene startede stærkt og nysgerrigt, og legene vi fik fundet på i denne periode, er også nogle jeg ville bruge efter denne specielle tid. Det at kunne omdanne faglighed til leg eller spil, har virket enormt effektivt på børnene.

Tankerne bag og resultatet af den undersøgende matematik

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

I denne Corona periode har jeg skullet undervise min 1.klasse i det, til tider meget svære emne, måleenheder. Jeg ville fokusere på tre ting:

1. Hvordan leger vi læringen ind i dag?

2. Hvordan spiller vi læringen ind i dag?

3. Hvordan kobler vi denne nye viden til noget kendt fra hverdagen?

Denne strategi skulle gå igen hver eneste dag jeg havde eleverne. Dette for at skabe genkendelighed i en måske usikker tilværelse for eleverne.

I dag kom dagen hvor jeg skulle teste eleverne i deres kendskab til det lærte emne. Vi har arbejdet både med længder vægt og tid, og eleverne fik i dag i første evaluering i gennemsnit 85 % korrekt. Denne metode må derfor ses som godkendt 😊

Hvordan kan det gøres i praksis?

Stafetter

En af legene var at lave stafetter med afstand til hinanden. Eleverne skulle på skift i hold løbe rundt om hver af enhederne vi arbejdede med, indenfor det givne emne. Når eleverne fra grupper hver især var kommet rundt om hver af enhederne, så var gruppen færdig. Først gjorde vi det fra mindste enhed til størst og bagefter fra størst til sidst.

Da vi arbejdede med længder var det millimeter, centimeter, decimeter ,meter ,kilometer og vægt var det gram, kilogram, og ton, og til sidst var det tid med sekunder, minutter, timer, døgn, uger, måneder, år.

Værdien af en gætteleg

Udover stafetter udenfor ville eleverne også gerne lege med enhederne indenfor. Da vi arbejdede med længder, vægt og tid legede vi Find-Gæt-Undersøg. Eleven skulle finde noget indenfor det vi havde fokus på (længder i uge 1, vægt i uge 2, tid i uge 3) Derefter skulle de gætte på hvor langt det var, vejede, eller hvor lang tid det ville tage at…. Til sidst skulle de undersøge hvorvidt det passede. Dette skabte hver dag en meget stor nysgerrighed omkring måleenhederne.

I billedet ovenfor stod eleverne og diskuterede hvad drikkedunken vejede 😊

Lykkehjulet - En leg der kan kombinere dansk og matematik

Som ekstra leg (når der var tid til det) ville jeg kombinere to ting. Plus af større tal (højhusmatematik), og de 120 ord. Så derfor er vi nu begyndt at spille ”lykkehjulet”.

Lege i pausen

Nogle ville gerne lege med kridt. Her var der fokus på at pynte skolegården så symmetrisk som muligt.

Nogle ville træne fodbold, så her skulle man stille ved et kryds og spille bolden igennem en cirkel og til en klassekammerat for at få point.

Konklusion

Jeg har i denne genåbningstid kun oplevet begejstring, på trods af vi ikke har haft den plads vi plejer, og skolen generelt har virket som opdelte zoner. Jeg vil klart kunne anbefale at have denne tilgang hos indskoling, mellemtrin og udskoling. For hvis vi styrker elevernes nysgerrighed, styrker vi deres faglighed. Hvis eleverne føler at der bare leges, så har de mod på mere og undervisningen går meget tit meget lettere.

Hvis i ønsker inspiration eller nogle af materialerne jeg har lavet, enten til spillet lykkehjulet eller de andre lege fra dette eller andre indlæg så kan i skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com, eller se med på instragram på ”gamebasedad”.

Håber i har det godt

Vi skrives

Henrik