Praktikeren

Blog

Førstehjælp til regnestrategier på mellemtrinnet

Har du elever der ikke kan afkode problemregninger eller muligheder for løsninger. Så prøv at billedliggøre regnestrategierne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Årsagen

Jeg overtog tidligere en 5. klasse, som i deres foregående år havde arbejdet benhårdt med færdigheder. Problemet var bare, at de vidste ikke hvornår de skulle bruge de forskellige færdigheder. Så panikken bredte sig hurtigt når der kom problemregninger.

Plakaterne på døren

Jeg besluttede mig for at indsamle de mulige tilgange jeg umiddelbart selv ville bruge, og gøre dem til et opslagsværk i klassen. Dette gjorde man altid kunne få sin ”reminder”, uden at skulle føle sig dum eller intet vidende. Nu kom der også en større ro omkring problemarbejdet.

Resultaterne taler for sig selv

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

I klassen jeg har afprøvet det på indtil videre, er den gennemsnitlige rigtigheds procent gået fra omkring de 40 %, til omkring de 80 %. Dette har blandt andet været ved hjælp af plakaterne, (nogle af dem er vist på billedet) og den konstante tilgang til praksisudførelsen i hverdagen.

Hvis i skulle have lyst til at lave det samme, eller bare bruge mit, kan i skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com

Vi skrives ved : )

Henrik