Praktikeren

Blog

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (1)

Er det svært at motiverer eleverne til at få trænet deres færdigheder eller er der andet der skal trænes. Så bliver spillet "Riget" klart noget for dig og dine elever.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hej med jer

Det er lang tid siden jeg har skrevet inde på bloggen. Det er fordi jeg er igang med en ide. Det er en meget omfattende ide. Hvis den virker korrekt, så vil eleverne i en given faglig time ikke se kedeligt træningsarbejde som en stopklods mere. De vil være motiveret for at gøre det, for at optjene point til dem og deres rige. 

Hvad handler det om?

Spillet handler om at starte med ingenting i en verden man ikke kender, og derefter bygge et rige op på den bedste og mest effektive måde. Dette gør man ved at udvikle teknologier, bygge vidunderer og bygninger og enheder som kan hjælpe eleven på den ene eller anden måde. 

I starten af ugen stiller du som lærer krav til eleverne om hvad de skal lave. I løbet af timerne bedømmes de simpelt, efter hvor meget arbejde de har udført og hvor ordentligt det er gjort. Herefter vælges evt. en enkelt lektion ud om ugen til at prøve at spille spillet. Det gode ved dette spil bliver, at det kan bruges i alle fag. Det bliver et spil hvor det kræves af eleverne, at de skal udfører lærerens givne opgaver for at klarer sig godt og få point så de kan udvikle sig videre. Derfor kan alle fag bruges og differentieringen kan man selv sætte, afhængigt af elevernes evner. Det er det smukke ved det.

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

Er det svært?

Det er så svært som man gør det til. Hvis man vil have alle detaljerne med, så tager det lidt tid at sætte sig ind i. Men man kan også bare holde sig til det simple. 

Hvad vil det give eleverne?

Det vil give dem en anden forståelse af "det kedelige arbejde". Det vil også styrke deres faglige træning, fordi det giver et andet fokus end man bare skal lave en masse opgaver. 

Jeg vil over et par afsnit give jer indsigt i min udførsel af ideen, og hvis i selv er interesseret i noget lignende så skriver i bare til mig på Henriktho86@hotmail.com

For denne her ide..... Den bliver stor.

Vi skrives ved

Henrik