Praktikeren
Blog
Målebåndsjagten er gået ind
Problemer med måleenheder? Sæt jagten ind på tingene i hverdagen
Hvorfor lige det?
Jeg har elever i mine små klasser, som roder rundt i de forskellige enheder på tingene. En blyant kan være 15 m lang, og et lokale kan blive 30 cm2 i areal fordi de ikke altid er lige bevidste omkring, hvad man skriver bag efter sine opmålinger. Så det måtte jeg gøre noget ved.
Klassens fællesnævner
Så hvad kunne jeg ramme, der gjorde at de gerne ville dette projekt og ikke bare skulle det? Jeg gjorde det til et maskeret stjerneløb. Samtidig blev de sat sammen med en makker de kendte fra et tidligere samarbejde. Derved blev usikkerheden om samarbejdet slettet og chancen for at de ville kunne løse opgaverne sammen blive større.
Selve øvelsen
Jeg havde i vores skoleområde valgt tolv forskellige ting der skulle måles. Højden af et legehus, længden af en bygning, arealet af en dør mm. Jeg sørgede for at vælge minimum det antal af poster som der var af makkerpar i øvelsen. Derefter startede hvert makkerpar med hver deres post. De skulle bruge deres målebånd til at måle med, og deres kladdehæfte til at skrive udregninger ned hvis målene blev større end de 150 cm som målebåndet måler af gangen. Dette skabte nogle gange enorme udregninger, og der er det en åben mulighed for at snakke om hensigtsmæssige udregningsmetoder.
Afslutningen
Jeg oplevede at få nogle meget interesserede elever i måling af længder og arealer. Det blev en opgave alle både kunne relatere til, samt arbejde med. De ville det pludselig i stedet for at skulle det.
Hvis i ønsker inspiration til den samme øvelse eller lignende kan i bare skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com
Vi skrives ved
Mvh Henrik