Praktikeren

Blog

Design din egen problemregning

I rummet mellem vi skal have aktiveret eleverne i deres eget arbejde, og at de skal begynde at være innovative, der designer mine elever deres egne problemregninger for tiden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kreativiteten skal trænes

Da jeg overtog min nuværende syvende klasse for to år siden var der to ting der sprang i øjnene på mig. De var enormt stærke i deres færdigheder, men de kunne ikke tænke selv. Så det var op af bakke fra start af med problemregningerne. : )

Hjælp til sammenhængende problemløsning i udskolingen

For eleverne har det været nødvendigt at få "tænk selv" opgaver, i form af ”hvad ville i gøre her” eller ”på hvor mange forskellige måder kan dette løses?” fordi de havde brug for problemregningstræningen. Men hvordan skal det gribes an dette år?

I starten af deres syvende skoleår, har vi sammen lavet en brainstorm omkring hvordan man kunne opbygge en problemregning. I løbet af året har vi løst 5-6 problemregninger, der minder lidt om opstillingen man ville få til en matematik eksamen.

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

Hvordan laves den så?

Når de efterhånden har prøvet problemregningsscenariet et par gange, begynder der for mange at tegne sig et mønster i hvordan de er opbygget. Så da tiden kom, fik eleverne bare et enkelt ord af mig. En af mine elever fik ordet blyant (set på billederne).

Processen kunne foregå således:

  1. Nøgleordet modtages
  2. Alle årets emner brainstormes ind i forbindelse med ordet
  3. Overskrifter laves (evt. 4-5 stykker)
  4. underopgaver designes
  5. Besvarelserne skrives til med tilhørende udregninger.
  6. Jeg (læreren) sidder og tjekker igennem hvor meget de har fået med, og hvor svære de har valgt at lave de løste opgaver. Til sidst samler vi op, og sammen får vi en god praksiserfaring til fremtiden.

Afslutningen

Formålet med øvelsen er at eleverne skal kunne skabe relevante matematiske problemstillinger ud fra ingenting. De skal kunne tænke matematikken ind i alt og det vil gøre dem knivskarpe til fremtidige årsprøver eller eksamer.

Hvis i selv oplever samme scenarier så prøv at lave denne øvelse. Indtil videre har det virket som om alle klassens faglige niveauer er blevet hævet.

Vi skrives ved

Henrik