Praktikeren
Blog
Købmandsleg - Et effektivt middel til flere matematiske arbejdsområder
"Man lærer intet af at lege" var der engang en der sagde til mig. Jeg må erkende at jeg er utroligt uenig. Det er det man efter min overbevisning lærer bedst og mest effektivt af.
Vi har i teamet besluttet at mine mindste elever skal have en faglig oplevelse at gå på sommerferie med, og følgende er mit bud på en leg/øvelse der er spækket med faglighed udover det sædvanlige.
Købmandslegen kan laves på mange måder, men jeg valgte at inddele mine elever i tre roller.
1. Kunderne der løste opsamlende matematik opgaver, for at tjene penge til spillet. Deres endelige opgave er at få så mange varer som muligt, for de penge de har.
2. Købmændene der købte varer fra lageret, og skulle sælge varerne videre til kunderne. Her kan man både være indkøber og butikchef.
3. Lagerchefen som sælger varerne til købmændene, og lønner arbejderne.
Spillet foregår således:
1. Kunderne bliver sat til at løse opgaver (dem de får penge for), imens jeg (lagerchefen) udbyder varer en ad gangen, til indkøberne fra hver købmand. Hvis en vil have den givne varer får de den til prisen, men hvis der er flere der vil have varen må de byde om den.
2. Varerne kommer ned til købmændene, og butikscheferne skal nu ændre prisen på varen så, når kunderne kommer, de kan tjene penge på varen.
3. Kunderne kommer nu, og skal købe varer og jeg er bank der kan veksle penge. Hvis varene er for dyre vil kunderne typisk ikke købe, og hvis de er for billige tjener købmændene måske ikke nok. Sådan en leg kan laves på mange måder, men jeg kan garantere at denne giver eleverne en god forståelse af den økonomiske cyklus for en købmand.
Hvis man kunne tænke sig samme ide, eller inspiration til lignende kan man altid bare skrive på facebook, eller instagram (her hedder jeg spilbaseretlaerer)
Vi skrives