Praktikeren

Blog

Handelsspillet - En nøgle til tværfaglighed på mellemtrinnet

Hvad hvis man kunne give mellemtrins elever en forståelse af global handel, uligheden deri, kommunikation, relationer og produktion?. Hos os har vi forsøgt det hele med ”Handelsspillet”.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Årsag

Min kollega og jeg arbejder for tiden med en 5. klasse, der er en af de typer klasse der altid har meget på hjerte. De har altid behov for at diskutere eller dele viden. Da de er en nysgerrig klasse, ville vi gerne give dem et indblik i hvad der sker i verden, og hvor stor en forskel der er på landes teknologi og ressourcer. Hertil ville dette spil kunne give dem en indsigt i de forskelle, der er tilfældet når nationer skal handle.

Spillets gang

Spillet spilles på 60 minutter hvor det handler om for hver nation, at få skabt nogle produkter man kan tjene penge på. De kunne se sådan ud:

Der er dog den udfordring, at der er en stor forskel på de fleste deltagere i spillet.

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

I-landende som deltager, har stort set alle maskinerne der skal til, for at fremstille produkterne. Det kunne være blyant, saks, lineal, vinkelmåler og passer.

U-landende som deltager, har stort set alle ressourcerne der skal til for at lave produkterne. Det kunne være hvidt og/eller farvet papir.

Heri opstår udfordringen som kræver, at der skal handles en del imellem nationerne. For at kunne tjene penge til sin nation, er det vigtigt at få lavet de rigtige handler, så man kan producere produkter man kan tjene penge på. Det blev derfor hurtigt et spil, hvor der var fart over feltet.

  

Det tværfaglige fokus

Midt i spillet, besluttede vi at holde en tværfaglig pause. Her skulle eleverne for en stund lægge produktionsarbejdet til side, og fokusere på deres egen nation. Ved hjælp af research skulle de fordybe sig i deres egen nation, og skrive et brev til en nabonation, hvor de som en dagbog fik fortalt om landets tilstand.

Da vi i spillets tidsrum både havde elever der oplevede at se tingene fra en supermagt og et ulands synspunkt, var der en masse undringer, og tit lyst til større retfærdighed.

Evaluering

Da eleverne havde spillet det første gang var de meget besluttede om at spille det igen, men gerne med endnu flere elementer i reglerne. De ville gerne lave en spiludvikling hvori der bla. lå et aktiemarked der påvirkede spillets priser, som kunne skifte løbende og evt. missioner der kunne løses i løbet af spillet lidt a la ”Risk”.

Alt i alt endte første gang med handelsspillet med topmotiverede elever i en undervisning i konflikthåndtering, og gode tværfaglige muligheder med engelsk, matematik, dansk, geografi, og samfundsfag.

Vi har allerede nået at diskutere os frem til endnu flere versioner spillet, og disse er ved at blive udviklet.

Hvis man skulle have lyst til at blive inspireret yderligere eller lignende, kan man altid skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com eller følge med inde på instagram brugeren ”gamebasedad” hvor jeg også deler ideer.

Vi skrives

Henrik