Praktikeren

Praktikeren

Blog

It-projektundervisning i matematik - Vores madbod

Har du elever der trænger til træning i excel, og skal det være på en mere underholdende måde. Så skulle de måske designe deres egen madbod.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor et it-projekt?

Eleverne jeg har arbejdet med, har generelt haft svært ved at forstå hvordan man kan lave dynamiske excel regneark. Kravene for elevernes kendskab af CAS-programmer har, som jeg har oplevet det, været stigende. Dette ville jeg derfor træne mere med dem. Men det skulle ikke være undervisning der kunne hentes i den normale fagbog, men noget de mere kunne sætte deres eget præg på.

Selve projektet

Projektet foregår i makkerpar. Fra start af skal de derfor snakke meget om arbejdsaftaler og hvordan de bliver ved med at opretholde overblikket, i projektets forløb.

De faste lagte opgaver vil være: Excelark med bla. indkøb af møbler, indkøb af mad, madplan, sammenligning af priser i supermarkeder, budgettering, og regnskab hvor der skal være et scenarie vores forretningen giver overskud.

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

Udover det, skal der arbejdes med korrekte målestoksmodeller af madboden, og en perspektivtegning af boden.

Det bliver kort sagt et projekt, som man kan bruge til mange af emnerne der skal gennemgås på mellemtrinnet.

Elevernes oplevelse

Eleverne virker meget målrettet, selvom det faglige niveau er meget forskelligt. Jeg har samtidig sørget for at få parre dem sammen, så det kan styrke hinanden på bedst mulige måde.

Forventning til slutproduktet

Min forventning er at eleverne får et ejerskab over deres projekt, og det vil styrke deres fremtidige arbejde med projekter. Samtidig vil de få den vigtige træning i mundtligheden i matematik.

Hvis i skulle have lyst til at prøve det af, eller få inspiration til at lave det selv, så kan i bare skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com

Vi skrives ved

Henrik

Powered by Labrador CMS