Praktikeren

Blog

Rejsen til Mars

Et hårdt skoleår designet som et spil

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For et halvt års tid siden, havde jeg lovet nogle kollegaer at dele denne ide når den var færdig. Så her er den 😊

Årsagen

8. klasse er efter min erfaring tit det hårdeste skoleår for eleverne, da der er meget der skal gennemgås og meget der skal læres. Derfor ville jeg gerne designe et større forløb, der skulle kunne fungere som motivationsværktøj igennem hele skoleåret, i stedet for et enkelt forløb som jeg før har lavet. Fokus for mig var primært, at det skulle være så simpelt og overskueligt som muligt for eleverne. Samtidig skulle fokus i størstedelen af perioden, være på at klassen skulle være sammen om tingene.

Hvad går det ud på?

Plottet er at eleverne er udvalgt af Danmarks regering, til at være de første til at blive bosat permanent på Mars’s overflade. De bliver derfor, til at starte med, bosat på astronautkollegiet (skolen i undervisningstiden), og vil modtage deres første kursus i netop dette auditorium (klasselokalet). De vil modtage 9 kurser, som alle bliver afsluttet af en undersøgende opgave, som de i fællesskab skal få gennemført inden de kan gå videre til det næste. Til sidst vil de være klar til afrejsen, og årsprøven vil handle om, at de når til overfladen på Mars. Handlingsforløbet vil derfor følge dem hele vejen igennem skoleåret. I løbet af året er der forberedt små historier og dilemmaer de skal forholde sig til både individuelt og som grupper, for at fastholde dem i historien.

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

Elevernes Avatar

Min erfaring indenfor spil i undervisningen har vist mig, at hvis man ikke fokuserer på at samle point til sig selv i en leg eller et spil, men for en avatar, så vil motivationen for at arbejde og udvikle sig være større. Derfor har eleverne inden skoleårets start designet deres egne avatar, inde på www.face.co som bliver brugt i spillet.

Udvikling af avatars

I hvert level (kapitel) i skoleåret starter alle avatars på 0, og kan udvikle sig til level 6. Point bliver givet efter hver lektion af mig indenfor følgende parametre.

Er der tydelige tanker i udregninger

Færdighedsregning generelt

Problemregning generelt

At være klar når timen starter

At man læser op på det man ikke forstår

At man deltager mundtligt i timerne

At man bruger alt tiden i sit testarbejde

At man bruger tid på orden

At man løser ekstra opgaver (giver ekstra point)

Der vil derfor kun være fokus på hvad man bliver belønnet for, og ikke hvad man gør forkert. Løbende vil procesbaren (hvor langt er i fra målet) være det man kan vise frem for eleverne, så de fælles hele tiden har overblik over hvor langt de er i deres nuværende level.

Dilemmadysten og udviklingen af elevernes avatars, bliver bedømt efter et scoreboard så eleverne selv kan følge deres egen proces, og sammen kan se den samlede proces. Fokus vil igen primært være på at klassen ser forløbene som noget de sammen skal gennemføre, og ikke noget hvor man skal komme før de andre spillere.

Selve årsplansplakaten er lavet som en overskuelig spilforside, hvor man skal bevæge sig op ad felterne for at komme til slutningen af året.

Mulighederne i spillet

Da man både snakker om slutmålet (Mars), og hvert enkelt kursus (level) løbende, vil eleverne hele tiden have et kortsigtede mål og et langsigtet mål. Dette har jeg før haft succes med at bruge, som en motiverende effekt i det terpende arbejde.

Da fokus er på udviklingen af deres avatar og ikke egne karakter mål/krav, så tror jeg også arbejdet vil føles mere frit for eleven, og jeg håber derfor at jeg vil kunne lave endnu mere undersøgende arbejde med eleverne.

Mine elever er glade for konkurrence. Derfor har jeg valgt PvE formatet i denne rejse (Player vs. Environment) så konkurrencementaliteten vil ligge på ”det er os imod spillet”. Til tider vil mine elever gerne konkurrere imod hinanden (PvP: Player vs. Player), og her kommer dilemmadysten ind i billedet som en form for mini spil. Her kan de diskutere dilemmaer i historien på livet løs og tjene point på det.  Det burde hjælpe elevernes motivation, da oplevelsen af året vil føles som at spille.

Det vil samtidig gøre det lettere for mig at få differentieret evt. opgaver og forklaringer til den enkelte elev, hvis alle i klassen er motiveret.

Hvis I ønsker inspiration, hjælp til, eller nogle af materialerne jeg har lavet, til rejsen til Mars så kan I skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com, på facebook eller se med på instagram på ”gamebasedad”. Sammen kan vi nemlig lave de gode ideer.

Håber I har det godt

Vi skrives

Henrik