Praktikeren

Blog

Matematik i det fri – funktioner i hverdagen

Har du udskolingselever der stadig arbejder med forståelsen af funktioner, eller som glemmer hurtigt? Så kan det måske hjælpe at sætte dem ud i det fri

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mine elevers store problem

Når jeg skriver eleverne skal sættes fri, så lyder måske som om eleverne sidder til fange i klasselokalet. Men for nogle af mine elever føles det sådan, når der er et emne de ikke forstår. Man kan selv som udskolingslærer tit komme lidt i mangel på gode ideer til formidling af nogle emner, da de kan være vanskelige.

”Funktioner, ubekendte, gemte problemer, grafer, tabeller, gennemsnit mm.” Det er også noget af en mundfuld, hvis man ikke er med fra starten af. For mange elever har det været mange udtryk man skulle kunne huske, og kunne benytte i en større sammenhæng. Så det skulle gøres mere relevant.

Tema lektion hver uge

Jeg designede seks værksteder, som krævede at man skulle ud af lokalet (for det meste). Hver gruppe (4-6 elever i hver) skulle hver måned en lektion om ugen, arbejde med noget der kunne kobles til funktioner. Til sidst skulle deres resultater sendes til mig.

Praktikeren

Underviser i matematik, teknologisk forståelse idræt og spiludvikling. Specialiseret i læringsprocesser og motivation og brænder for udvikling af spilbaseret læring af gamification omkring indlæring. Stifter af læringssitet legdigklog.dk

Emnerne

Jeg brugte selv styrketræning, gang/cykling, Overblik over indtag af mad og drikke, motion i fritiden, vejret i europa, spørgsundersøgelser. Det var for at skabe en størst mulig adspredelse af emner hvor man stadig kunne koble tabeller, observationer og funktioner til.

Resultatet

Jeg oplevede at mine elever så frem til at arbejde med grafer og funktioner. Gruppearbejdet gik som regel flydende og emnerne var stort set alle ude af lokalet, så de føltes som noget specielt og anderledes. Jeg arbejder stadig med det i klassen, og tror ikke jeg har nogen lige nu der ikke forstår funktioner : )

Godt arbejde af eleverne, og endnu en succesfuld erfaring til praksis matematikken.

Hvis i har brug for inspiration eller papirerne jeg brugte kan i bare skrive til mig.

Vi skrives ved

Mvh Henrik