Praktikeren
Blog
Magisk Matematik i 3.B
Et indblik i en del af min hverdag, og min tilgang til det pædagogiske og tværfaglige elevstyrede læringsrum
”Det er morgen og duggen er lige faldet, da Snake og Gertrud ankommer til byen Demodoro.” Det er måske ikke lige sådan, en typisk matematiktime starter – men det gør den i 3.b, hvor jeg er ved at sætte scenen for dagens matematikrollespil. Jeg bruger rollespil eller såkaldt ”gamification” i min undervisning, hvor jeg sammen med eleverne skaber eventyrlige universer fyldt med matematiske udfordringer.
Eleverne er delt ind i grupper, som hver styrer en figur med en mission. I dag er det magikeren Gertrud og snigmorderen Snake, der rykker rundt på spillebrættet og deres mission er at finde en skurk, som har stjålet et værdifuldt skrin. Alt i spillet afgøres med terninger, og det er ikke bare en normal, sekssidet én af slagsen – der kastes også med en firesidet, en ottesidet, en tolvsidet og en tyvesidet terning!
Strategi og samarbejde
Grupperne leder Gertrud og Snake frem til skurkens hus, men lægger forskellige strategier. Den ene gruppe bliver hurtigt enige om, at Gertrud skal opsøge de skumle, kutteklædte vagter ved hoveddøren og forsøge at bruge sine ekstraordinære overtalelsesevner til at blive lukket ind. I den anden gruppe er der en livlig diskussion om, hvordan Snake skal komme ind og søge efter det stjålne skrin. Med udgangspunkt i Snakes evner, bestemmer gruppen sig for, at han skal forsøge at snige sig ubemærket ind i huset.
Terningerne kastes og med lidt hurtig hovedregning kan grupperne ånde lettet op – det er lykkedes Snake og Gertrud at slippe indenfor, og nu sniger de sig afsted i ly af skyggerne i det dunkle træhus, der kun er sparsomt oplyst af tilsodede olielamper. Men farerne lurer i alle hjørner og pludselig suser to økser forbi deres hoveder og planter sig dybt i en målskive bag dem. Vores hovedpersoner har forstyrret to gevaldige orker i færd med en ophedet omgang øksekast!
Her gør jeg et ophold i fortællingen og erklærer, at nu er det vist også tid til lidt frisk luft – men det er noget modvilligt, at eleverne slipper historien og drager til frikvarter!
Meget mere end bare matematik
"Det handler jo ikke kun om matematik", siger jeg tit til børnene. "Der er også rigtig mange pædagogiske gevinster i den her slags undervisning. Jeg oplever fx, at børnene har færre konflikter i frikvartererne, fordi de har været sammen om det her projekt, som er en rigtig god øvelse i at give plads til hinanden og samarbejde om at tage beslutninger".
Jeg bruger både fantasy-rollespil og historiske rollespil i undervisningen, og et spil kan strække sig over flere skoleår, hvor klassen hele tiden udvikler på historien, samtidig med at jeg kan udvide universet med nye faglige udfordringer. Spillene har også et tværfagligt aspekt, idet jeg inkorporerer stof fra klassens andre fag.
For rollespillet er ligesom en paraply, der samler fagene. Jeg er altid opmærksom på, hvad eleverne har om i de andre fag, og så ser jeg, om jeg kan få det med i vores fortælling. Vi er også i gang med et historisk rollespil, som startede i stenalderen, som var et emne de lige havde arbejdet med i historie. Vi opbygger et samfund, som så først udviklede sig til et landbrugssamfund, og så kunne vi finde kridtet frem og gå ud i skolegården og tegne markfelter og regne på arealer og pløjefuger.
Katapulter og krigselefanter
På bagvæggen i klasselokalet hænger vi et stort landkort over den verden, det historiske rollespil udspiller sig i, omkranset af en mosaik af begreber, som klassen har arbejdet med i spillet, og som hele tiden udbygges. Der er også oversigter over de forskellige byer, eleverne har opbygget, med information om indbyggertal, bygningskonstruktioner, adgang til ressourcer og krigsmateriel i form af katapulter og krigselefanter – alt sammen noget, man kan regne på! Snart vil indbyggerne møde et nyt folk, som taler ”det fremmede sprog”. Gad vide, om eleverne vil bruge deres engelskkundskaber til at udnytte denne nye handelsmulighed?
Efter frikvarteret genoptager jeg og børnene fortællingen om Gertrud og Snake. Efter mange strategiske overvejelser, krumspring og terningekast ender de i et rum med et massivt, aflåst skab. Rummet er et helligt sted, der hylder venskab og samhørighed. Overalt blusser vægerne i årgamle stearinpuder og der er en andægtig stemning i det lille rum, der gløder som et hjerte midt i det kolde hus. På det aflåste skab er der en tavle med bogstaver, som eleverne skal bruge til at danne ord, der handler om venskab. Hver gang grupperne byder ind med et nyt ord, giver låsen et lille klik og til sidst går lågen op og afslører det stjålne skrin, bunker af guldmønter og gamle, gullige pergamentruller.
Gertrud-gruppens første indskydelse er at tage det hele – men de når alligevel frem til, at det ville være imod Gertruds natur og derfor nøjes hun med skrinet. Nu skal skrinet åbnes og det foregår i skolegården, hvor jeg har kridtet et stort koordinatsystem op. Her skal hver elev kode en rute, som leder en kammerat hen til et bestemt koordinatpunkt – men koordinatsystemet er fyldt med forhindringer, som de skal navigere udenom.
Elevcitater:
"Det er rigtig sjovt, at vi skal være flere om at spille én person og klare udfordringerne sammen. Vi skal arbejde sammen og finde ud af, hvad vi skal gøre - og så kan det godt være, at det ikke lige bliver det, som man selv ville, men det bliver det måske næste gang." Victoria og Maja, 3.b.
"Det er sjovt at være i en anden verden. I stedet for kun at sidde og lave opgaver i bøgerne, så kan vi få noget sjovt ud af det og stadig lære noget. Vi har været på mange forskellige eventyr, siden vi startede med rollespil i første klasse. Vi startede i en verden fyldt med pokemons, og så tog vi en portal flere tusind år tilbage i tiden." Sysser, Tobias og Mikkel, 3.b.