Mette Friderichsen

Blog

Efterlad ikke specialpædagogikken på dørtrinnet

Hvad har folkeskolereformen gjort ved lærernes professionsidentitet, hvilken betydning har den, og findes der en specialpædagogisk professionsidentitet?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hjælp mig med mit masterprojekt om lærerprofessionen og specialpædagogik. Svar på mit survey her:

Mette Friderichsen

Mette Friderichsen er ansvarshavende redaktør af Tidsskriftet Specialpædagogik.

https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=R78EF5D81J9P

Specialpædagogikken skal flytte med ind i folkeskolen og ikke efterlades på dørtrinnet. Det er en af konklusionerne fra Henrik Skovlunds og Bo Hedegaard Jacobsens artikel om diagnoseforståelse og pædagogik i vores sidste nummer af "Specialpædagogik". I samme nummer peger Lotte Hedegaard Sørensen m.fl. på, at lærere fra specialskolerne har den viden, som lærere i almenområdet har brug for i en inkluderende skole. Artiklen hedder "Lad  ikke viden gå til spilde". Specialpædagogikken er vedkommende og interessant, den må koble sig til det almindelige skoleliv, ligesom lærerprofessionen må gives chancen for at koble sig til specialpædagogikken. Men hvilken betydning har læreres professionsidentitet? Hvor vigtig er den, og hvad har folkeskolereformen betydet for den? Kan vi tale om at nogle lærerprofessionelle besidder en specialpædagogisk professionsidentitet? Disse spørgsmål og mange andre leder jeg efter svar på i mit masterprojekt om lærerprofessionen og specialpædagogik. Som blandt de aktive på det faglige netværk specialpædagogik og redaktør af Tidsskriftet Specialpædagogik interesserer jeg mig også for, hvilken betydning disse medier har. Hvordan kan de supplere hinanden, og hvordan kan vores tidsskrift positionere sig endnu tydeligere, og bidrage til at styrke specialpædagogikken, som fag.

Derfor håber jeg, at du vil give dig tid til at besvare mit survey.

På forhånd mange tak