Mette Friderichsen
Blog
Efterlad ikke specialpædagogikken på dørtrinnet
Hvad har folkeskolereformen gjort ved lærernes professionsidentitet, hvilken betydning har den, og findes der en specialpædagogisk professionsidentitet?
Hjælp mig med mit masterprojekt om lærerprofessionen og specialpædagogik. Svar på mit survey her:
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=R78EF5D81J9P
Specialpædagogikken skal flytte med ind i folkeskolen og ikke efterlades på dørtrinnet. Det er en af konklusionerne fra Henrik Skovlunds og Bo Hedegaard Jacobsens artikel om diagnoseforståelse og pædagogik i vores sidste nummer af "Specialpædagogik". I samme nummer peger Lotte Hedegaard Sørensen m.fl. på, at lærere fra specialskolerne har den viden, som lærere i almenområdet har brug for i en inkluderende skole. Artiklen hedder "Lad ikke viden gå til spilde". Specialpædagogikken er vedkommende og interessant, den må koble sig til det almindelige skoleliv, ligesom lærerprofessionen må gives chancen for at koble sig til specialpædagogikken. Men hvilken betydning har læreres professionsidentitet? Hvor vigtig er den, og hvad har folkeskolereformen betydet for den? Kan vi tale om at nogle lærerprofessionelle besidder en specialpædagogisk professionsidentitet? Disse spørgsmål og mange andre leder jeg efter svar på i mit masterprojekt om lærerprofessionen og specialpædagogik. Som blandt de aktive på det faglige netværk specialpædagogik og redaktør af Tidsskriftet Specialpædagogik interesserer jeg mig også for, hvilken betydning disse medier har. Hvordan kan de supplere hinanden, og hvordan kan vores tidsskrift positionere sig endnu tydeligere, og bidrage til at styrke specialpædagogikken, som fag.
Derfor håber jeg, at du vil give dig tid til at besvare mit survey.
På forhånd mange tak