Mette Friderichsen

Blog

Specialpædagogik hjælper

Om at formidle specialpædagogik og mere om artiklerne i "Specialpædagogik" nr. 4 2014.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tidsskriftet "Specialpædagogik" formidler specialpædagogikken på mange forskellige måder:

Mette Friderichsen

Mette Friderichsen er ansvarshavende redaktør af Tidsskriftet Specialpædagogik.

"Må jeg få lov at snakke med dem frue?"

Det er dejligt, når nogen kan skrive kort, og konkret og samtidig pirre vores nysgerrighed. Forfatteren Andy Højholdt, som er lektor i pædagogik, har arbejdet på en skriveform, som ud over det faglige indhold også har formidlingen i sig selv i fokus. Det er der kommet to fine artikler ud af. En om sårbare unge mennesker i Danmark og en om elever i trivselsvanskeligheder i Frankrig. I artiklen "Merci madame" får vi en hverdagsfortælling om udskolingselever i Aix-En- Provence. Artiklen giver et fint indblik i, hvordan det talte sprog kan have en pædagogisk værdi. Vi hører om uddannelsesrådgiveren Elise, som hjælper et par elever med at føle sig tilpas i engelsktimerne. Hjælpen, som i virkeligheden er en venlig irettesættelse mødes af eleverne med et "Merci madame". Sådan foregår det ikke i Danmark, men vi kan blive klogere på os selv, når vi læser om, hvordan vi ikke er.

Hvad er omsigt?

I artiklen, "Samarbejde på tværs - med omsigt for børn bosat uden for eget hjem" af cand. pæd. psyk. Anne Boye Hansen, taler stemmen fra praksis gennem kvalitative interviews. Praksis er på den måde med til at lede forfatteren hen mod begrebet "omsigt". Omsigt betyder, kort fortalt omtanke beriget af eftertanke, og Anne Boye uddyber sit begreb i artiklen.

Vi skal ned på gulvet og lege

Cand. pæd.psyk. Marieke Brinck har i samarbejde med lederen og to pædagoger fra specialbørnehaven Platanhaven skrevet artiklen "Inkluderende praksis - en fortælling fra en specialbørnehave". Artiklen viser, hvordan teori om inklusion kommer til udfoldelse i hverdagen i en specialbørnehave. Vi hører om små praktiske situationer. En pædagog citeres bl.a. for at sige: "Vi skal være meget mere nede på gulvet og lege. Det giver mulighed for at styrke børnenes leg med hinanden". Artiklen er en fortælling, der er samarbejdet om, og den formidler, hvordan vi kan forstå inklusion i en specialpædagogik kontekst.

Nathali er talblind

Nathalis artikel fortalte jeg om i mit forrige blogindlæg. Men "hun" kommer alligevel med her, for i hendes fortælling formidles specialpædagogikken, som den oplevede specialpædagogik, der faktisk hjælper.