Mette Friderichsen
Blog
U a i eii
Læs om understøttende sprogstrategier, læsedidaktik over for specialundervisningens børn, Theraplay og syge elever i folkeskolen.
En pige, som jeg kender, siger tit: "U a i eii". Umiddelbart uforståeligt, men prøv at sige det langsomt og højt for dig selv, og forestil dig samtidig, at du er i en børnehave sammen med 4-årige børn. Hvad mon pigen siger? Og hvad mon det er hesten, på Tidsskriftet Specialpædagogiks 4. forside i 2015, gerne vil udtrykke til den lille hund?
Specialundervisere har en fornem opgave i at forstå umiddelbart uforståelige ytringer, kunne belyse det uforståelige og medvirke til, at det ikke forståede alligevel bliver meningsfuldt.
Derfor har vi primært fokus på sprog og læsning i det kommende nummer af "Specialpædagogik".
Trine Kjær og Helle Iben Bylander skriver om, hvordan vi kan understøtte børn, som har særlige udfordringer, når det gælder sprogtilegnelse. Lis Pøhler dokumenterer, hvordan vi kan arbejde konstruktivt med tekstforståelse i specialklasser, og Kirsten Halling udfolder en vifte af dilemmaer, som både elever, lærere og læsevejledere i specialklasser befinder sig i, når det drejer sig om læseindlæring.
En god social ramme er en forudsætning for alle børns læring, og det er sjovt at være sammen med nogle voksne, der ikke skælder ud. Det udgangspunkt tager Nina Eis, Sara Ottosen, og Marie Luise Dregild i deres artikel. Forfatterne beskriver hvordan, børn som ikke magter at deltage i børnehave- og skolelivet bliver mødt af deres voksne med inspiration fra Theraplaymetoden. Børnene, og dermed også deres voksne, bliver gennem leg hjulpet til at skabe et godt og anerkendende læringsmiljø.
Sidst men ikke mindst bringer vi Charlotte Bredahl Jacobsens artikel om syge elever, der har lange fraværsperioder og ikke fysisk kan deltage i undervisningen. Hvordan bliver der tænkt om disse elever i folkeskolen, og vil de kunne deltage i deres skoleliv alligevel uden at være der fysisk?
"Nu skal vi lege", siger pigen, som jeg kender til mig. "Gu skal vi ej", kunnet det også have betydet. Men kun ved at give sig tid til at lytte og tage pigen og hendes udfordringer alvorligt, kan det lykkes, at forstå hvad det er hun siger.
Rigtig god fornøjelse med Tidsskriftet Specialpædagogik nr. 4 2015.
Nummeret udkommer d. 17. december, hvor du kan købe det som pdf-fil i vores webshop: http://tidsskriftetspecialpaedagogik.dk/. Via webshoppen kan du også gratis downloade artikler fra før 2013, og du kan købe pdf-udgaver af vores nyere udgivelser.