BLOG

Empty article - Subtitle

21.30 Efter det sidste af fire programmer om DrengeAkademiet

Nu er filmfortællingen slut og det endte - som vi alle vidste før det hele startede - med en tordnende succes: To års fremgang på to uger. Utroligt!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis tallene står til troende. Hvad jeg her efter fire programmer som TV-kigger ikke har nogen som helst begrundet ide om. Med de oplysninger jeg indtil nu har hørt og set er tallene rene postulater - mellemregningerne, datakvalitet og datakontrol - blæser i vinden. Men - det er et budskab, som vækker til begejstring - og - til underskrivelse af store konsulent- og kursusaftaler. Jeg er grøn af misundelse. Successen er lige hvad mange gerne vil høre: Folkeskolen kan ikke, et privat konsulentfirma kan godt. Touche´ !!!!! Konsulentfirmaet vandt stort på point - som de selv har ansvaret for. 

Indholdet. Lærernes enorme pædagogiske energi. Deres uforbeholdne støtte til drenge der vil. Og til dem, der endnu ikke tror, tør, kan og vil. Deres mod på at opdrage knægtene. Deres omsorg og trøst - med kant. Deres ubekymrethed mht. fysiske kram, berøringer, danse sammen. Det er et totalt festfyrværkeri af trænet undervisningstalent, personligt coachingtalent, vilje til at være voksen over for drenge og dermed give dem idealmodeller. Det er flot. Det er imponerende. Det må være resultatet af en årrækkes udviklingsarbejde af forløberne for denne "totalmodel" for drenges personlige udvikling og læring. 

Hvad koster sådanne to uger? Hvad er lærernes samlede honorarer? Honorarerne må jo dække en omfattende forberedelse, selve ugerne og vel også en efterbehandling? Hvad koster det at leje bygningerne? Udstyr? Materialer? Hvad er de fulde, sande, udgifter alt iberegnet? Får offentligheden det nogensinde at vide? Allerede nu taler kommunale skolefolk om at købe sådanne oplivningsuger til bestemte elevgrupper - så der må jo være sat en pris på sådanne to uger? Hvad skal kommunen betale?

Jeg har lyst til at skrive en nuanceret og velbegrundet gennemgang af, hvilke elementer der kan overføres til folkeskolens hverdag, almindelige lærere og helt andre elevgrupper. Men det overstiger ambitionen med denne blog og jeg er egl. i gang med et helt andet projekt: Et meget nørdet et af slagsen: Hvordan kan elever overføre fagelementer fra arbejdshukommelsen til langtidshukommelsen? Det analyserer jeg på her måned efter måned. Det ligger ikke så langt fra DrengeAkademiets ambitioner, men jeg forsøger at holde mig til den faktiske folkeskole som jeg kender den gennem mange års konsulentarbejde. Det bliver spændende i de kommende år om jeg kan se aftrykket af DrengeAkademiet. Det håber jeg - og - har været vidne til så mange "Juhuu-pædagogikker" der een for een er gledet i glemmebogen. Måske ikke denne gang?