BLOG

Empty article - Subtitle

Er DR TV et reklamebureau?

Det er i aften den fjerde og sidste udsendelse om DrengeAkademiet. Igennem hele serien har DR forholdt sig komplet ukritisk til konceptet og til de effektpåstande der bæres frem i program og i dokumentation om DrengeAkademiet. Indtil videre ser det ud til at DrengeAkademiet helt enkelt har scoret gratis reklame for en formue. Reklame for et koncept, som nu er i salg over hele landet. Jeg håber at sidste program ikke er lige så komplet ukritisk som de første tre.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DR som "PR Paradis" for private konsulenter

Det er ikke første gang at DR TV fungerer som reklamebureau for private konsulentfirmaer på skoleområdet. Desværre ikke for mit eget firma, MetaConsult :-), men for flere andre: Der var "Plan B", siden en opfølgelse fra en folkeskole og nu DrengeAkademiet. Nævnes kunne også udsendelserne hvor Xinxen løftede indvandrerelevers fagkundskaber og jeg husker noget om flere andre lignende udsendelser. 

Det fælles præg er, at DR TV vælger at fungere som reklamebureau for nogle af mine professionskolleger, som må føle at de er havnet i et "PR Paradis". DR har tilsyneladende ikke selv folk, som kan tænke to kvalificerede faglige-saglige tanker om udsendelserne. Og henter heller ikke eksperter ind udefra (så vidt jeg husker). 

Hvordan kan DR forstå deres "public service forpligtelse" som en forpligtelse til at levere gratis og vanvittig kostbar markedsføring af konsulentkoncepter? Markedsføring som alle vi licensbetalere er med til at dække. Nedenfor bringer jeg en liste fra de afsluttende undertekster i det tredie program. Omkring 20 dyre eksperter har hjulpet DrengeAkademiet med at få ukritisk reklame?? Hvordan kan dette forsvares???

Medvirkende nævnt i 3. program om DrengeAkademiet

Tilrettelæggelse: Kennet Laugaard Andersen

Redaktion og foto: Anne Herlin, Tanja Jørgensen

Grafik: DR Design

Colorgrade: Bjarne Stevne Nielsen

Foto: Sune Fritzen, John Johansen, Mikkel Bøgh Ulriksen, Morten Krüger, Mads Houmøller Bødker

Klip: Else Højsgård

Klippeassistent: Anna Malmkjær Willumsen

Lyd: Reda El-Kheloufi, Aslak Mildh, Alex Pavlovic

Script: Sarah L.P. Rasmussen

Produktionsledelse: Helle Green, Nadia Claudia Grevelund, Michael Berg Jensen

Indtaling: Thomas Klinkby

Redaktionsleder: Anne Herlin

Redaktør: Thomas Gade

DR1 Redaktør: Dorthe Thirstrup

Programansvarlig: Niels Hagen Rasmussen