BLOG

Empty article - Subtitle

Procent af hvad???????

Siden 2. prgram har jeg læst flere rapporter fra LøkkeFonden. Rapporten vedrørende "DrengeAkademiet 2014" er - i kontrast med de andre rapporter - ret forskningsteknisk. Får vi så svarene på, hvordan effektmålene er opstået?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Stastistik handler om matematisk behandling af talmaterialer. 

For at talmaterialer skal kunne bruges til matematisk holdbare beregninger skal de indgående tal være "rationale" tal. Det vil sige at der skal være et sandt nulpunkt og en lige stor afstand - ækvidistans - mellem de enkelte trin i måleskalaen. Som eksempel kan nævnes rummål og vægt og afstand. 

I så fald kan man lave gennesnitsberegninger og beregninger om procentvise forskelle. Således også forskelle i faglig standpunktsfremgang efter to ugers deltagelse i DrengeAkademi. 

Desværre får vi stadig ikke at vide hvad de enkelte test går ud på, hvordan de er opstået og hvilken slags tal, der kommer ud af brugen af dem. Der anføres procentsatser og procentsatser.

Tal, der kommer ud af almindelige karakterskalaer - fx. 12-skalaen - har ikke ækvidistans og intet sandt nulpunkt og enhver gennemsnitsberegning eller beregning af procentvis fremgang er matematisk uvederhæftig. Det gøres hele tiden, men er stadig matematisk uvederhæftigt. 

Hvorved adskiller DrengeAkademiets testbatterier sig fra det almindelige karaktersystem? Hvordan kan de med den grad af selvsikkerhed og profilering, som de fremviser, garantere for at procentmål er meningsfulde?

Hvordan testresultaterne er blevet omsat til procenttal er stadig komplet uforklaret. Det er den procentvise fremgang, som er slagargumentet for at sælge DrengeAkademiets koncept over hele landet. Jeg gætter på, at det handler om forretninger i millionklassen. 

Hvem scorer gevinsten i forhold til "hvem og hvordan" effekterne er blevet beregnet? Hvilken uafhængigt financieret forskningsekspertice har været inde over alle data? Hvad har de fulde og sande omkostninger været ved DrengeAkademiets læringslejr?

Hvilke drenges historier er valgt fra? Hvordan kan det være, at alle de svar, der bringes i 2014 rapporten er positive?

Svarene blæser i vinden og konceptet sælger til kommuner og skoler og uddannelsesinstitutioner. Det kan være godt nok, det skaber arbejdspladser. Også jeg er direkte rørt over de enkelte drenges fremskridt. Og jeg er stadig imponeret af lærernes nærværende, konsekvente og omsorgsfulde kontakt med drengene. Jeg synes stadig det er et særdeles interessant projekt.

Det hører med, at også jeg er selvstændig konsulent - endog på uddannelsesmarkedet - og dermed i yderst beskedent omfang konkurrent i forhold til DrengeAkademiet. Jeg påstår imidlertid intet kvantitativt om effekten af mine konsulenttiltag, som aktuelt også handler om læringsresultater. 

Det bliver spændende at se om 4. program af "DrengeAkademiet" giver svar på de ovennævnte spørgsmål. Jeg spekulerer også på hvornår "Folkeskolens" læsere vågner op og stiller deres egne selvstændige spørgsmål til "DrengeAkademiet"? Vi får se.