BLOG

Empty article - Subtitle

Det kontroversielle budskab

Delebørn trives bedre end andre skilsmissebørn og er mindre stressede end skilsmissebørn med ét hjem

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forleden sad jeg på et lærerværelse, hvor jeg overhørte et lærerteam tale om deres bekymring for en elev, hvor forældrene netop er blevet skilt, og hvor barnet bor en uge ad gangen hos hver af forældrene. Ligesom nogle af mine egne fagfæller (socialrådgivere) var lærerne enige om, at det måtte være en svær tilværelse for eleven at skulle bo to steder. Derfor kunne de ikke forstå, hvorfor forældrene fravalgte, at deres barn blot skulle bo hos en af dem.

For nogle børn er det bedre med ét hjem – for andre ikke. Det afhænger af mange faktorer … men aldrig af en generalisering; såsom at de voksne vel aldrig ville byde sig selv at skulle bo to steder.

Som jeg i et tidligere blogindlæg skrev, så er det en myte, at en deleordning, hvor forældrene har barnet lige meget, er skidt!

Mai Heide Ottosen (seniorforsker ved VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, tidligere SFI) fastslår i bogen DELEBØRN fra 2016, omkring skolebørn og unge:

»De fleste undersøgelser viser, at børn i deleordninger ikke klarer sig dårligere end andre skilsmissebørn; flere peger oven i købet på at de gennemsnitligt klarer sig lidt bedre.«

  • Videnskab.dk er endnu engang på banen, da de i 2017 – under overskriften »Skilsmissebørn med lige tid hos mor og far klarer sig bedst« – skriver: »Ny svensk forskning viser, at skilsmissebørn, som deler deres tid ligeligt mellem mor og far, klarer sig bedre både socialt, økonomisk og helbredsmæssigt end børn, der bor mest hos den ene forælder.«

Uanset kræver deleordninger, at deres forældre samarbejder tæt! Det siger næsten sig selv. Og det er mange forældre vældig gode til.

Hvis jeg den dag på lærerværelset var blevet inviteret med i en drøftelse af, hvor bekymrede lærerne burde være for elevens fremtid som delebarn, ville jeg (endnu engang) henvise til Mai Heide Ottosen. Hun har som seniorforsker ved Danmarks største forskningsmiljø på velfærdsområdet belæg for at konstatere:

 »… både danske og udenlandske undersøgelser viser entydigt, at det er forældrenes samarbejde og kvaliteten i samværet, der har den langt største betydning for, om børnene trives. Hvor mange dage, barnet bor hvert sted, er ikke afgørende.«