BLOG

Empty article - Subtitle

Del (ebarnets) sol og vind i sommerferien

Støt børnene i at få løst op for uafklarede ender

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bliver sommerferien en solstrålehistorie, eller skal delebarnet ud i strid modvind?

Det afhænger af flere forhold. Børn gør sig bl.a. tanker om:

  • Har mor og far fået aftalt, om jeg må komme på ridelejr de tre dage sammen med Clara? Jeg tør ikke spørge, for det ligger i starten af mors ferie, og er det mon ok for hende, at jeg så får færre dage sammen med hende?
  • Hvordan vil det gå, når far skal hente mig hjemme ved mor? Jeg plejer jo at blive hentet i skolen.
  • Kan jeg mon komme med til familiefesten hos moster? For den ligger i de uger, hvor jeg holder ferie med far.
  • Hvordan skal jeg klare at være så lang tid væk fra mor, når jeg er hos far, og omvendt? De er ikke så glade for, at jeg ringer hjem til hinanden. Men det ville hjælpe, når jeg savner dem.
  • Jeg håber ikke, det bliver for svært at være på ferie med mors nye kæreste og hans børn.
  • Jeg vil rigtig gerne have de nye dykkerbriller med hjem til mor, når vi skal til Frankrig. Men far sagde, at vi købte dem til ferien i Portugal. Så jeg ved ikke, om det vil være ok for far, at jeg indvier dem på turen med mor.  

Lærerne kan være en god støtte for børnene – blot ved at spørge ind til ferien

Enten kollektivt rettet mod hele klassen, og/eller individuelt:

  • Hvad mangler børnene at få svar på?
  • Hvordan kan de forsøge at få svar?
  • Er der noget, der kan løse eller afhjælpe børnenes dilemma?
  • Kan læreren gøre noget for at hjælpe? (For eksempel kontakte forældrene.)  

Som oftest er det en god idé at følge op ved at inddrage elevens forældre. For de er jo dem, som bedst kan hjælpe barnet ud af dilemmaet

”Børnene talte i dag om, hvad de skal i sommerferien. Mads var usikker på, hvornår han skal hjem til dig Thomas. Han forklarede, at det vil være rart at vide, så han kan aftale med de andre drenge, hvornår de kan tage ud at fiske sammen. Desuden gav Mads udtryk for et ønske om, at du Trine forsøger at lægge få planer i dagene op til, at Mads tager hjem til Thomas. Jeg tænkte, det kunne være rart for jer at vide i jeres videre planlægning, og jeg aftalte med Mads, at jeg lige ville skrive det til jer. Måske I ikke derhjemme oplever samme forvirring, som kom til udtryk hos Mads i dag. Så det er sikkert også rart for jer lige at få besked, hvis det fylder mere for Mads, end I var klar over.”  

Der kan være helt andre forhold, som forstyrrer barnets sommerferie. På Statsforvaltningen er der gode råd at hente til forældre omkring sommerferien.