BLOG

Empty article - Subtitle

Udeskole – sådan gør man i Nordmakedonien

Udeskolen er blevet en del af hverdagen i folkeskoler både herhjemme og i udlandet. Hvordan griber man udfordringen an i andre lande? I Nordmakedonien skaber eleverne selv rammerne for deres udendørs klasseværelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Coronarestriktioner har igennem det sidste år betydet, at mange har stiftet bekendtskab med udeskolen. Men hvordan skaber man gode rammer for udendørs undervisning?

Herhjemme har der blandt andet ved udskrevet en konkurrence, hvor de bedste bidrag vandt pengene til at gennemføre elevernes udeskole-koncept.

Men det kræver ikke nødvendigvis et stort budget at skabe gode faciliteter for udeskolen. Her kan man lade sig inspirere af en folkeskole i Nordmakedonien, hvor 8. og 9. klasserne har indrettet deres eget udendørs klasseværelse – kun med brug af genbrugsmaterialer og elevernes egen kreativitet.

Eleverne tager ejerskab

I skolegården ligger der løs muld, hvor elevernes spader har jævnet underlaget. Slidte bænke er blevet malet i regnbuens farver, og står nu i formation i fyrretræernes skygge.

Eleverne på St. Kliment Ohridski skolen har haft en høj grad af medbestemmelse i forhold til, hvordan deres udendørs klasseværelse skulle se ud.

- Det har givet dem en følelse af ejerskab, hvilket igen motiverer dem til at tage vare på og vedligeholde ude-klasseværelset, siger skoleinspektør Gordana Anastasova.

Medinddragelse og sundhedsfremme

St. Kliment Ohridski er medlem af Schools for Health in Europe Network Foundation (SHE), et internationalt netværk af sundhedsfremmende skoler.

SHE-netværket promoverer en tilgang til sundhedsfremme, som vil mere end blot give eleverne kompetencerne til at føre en sund livsstil. Sundhedsfremme handler også om at styrke børn og unges handlekompetence og selvstændighed, og her spiller medinddragelse en særlig rolle som didaktisk værktøj.

På St. Kliment Ohridski skolen har udfordringen i at skabe et ude-klasseværelse med forhåndenværende materialer fungeret som en ramme for udvikling af elevernes handlekompetence.

- Gennem projekter som disse lærer eleverne at arbejde med forskellige strategier, og de træner færdigheder som samarbejde og problemløsning, siger Gordana Anastasova.

Næste projekt for de arbejdsomme teenagere – som er til glæde for de små klasser – bliver at udsmykke fliserne omkring udendørsarealet med tegninger, der opfordrer til leg og læring.

SHE-netværket består pt. af 40 lande, herunder også Danmark. Netværkets internationale sekretariat er beliggende på UC Syd i Haderslev.

Læs mere om SHE-netværket her.