Skolemuseet

Blog

Pause i skolemuseets liv

Efter en række intensive måneder med besøg på skolemuseer ude i landet, seminar om Dansk Skolemuseums samlings fremtid og udarbejdelsen af en lang række fondsansøgninger, venter vi på bedre tider.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansk Skolemuseums samling har ventet tålmodigt i over tre år på at komme ud af containerne og ind i armene på museumsfolk, historikere og skolebørn. Nu er fondsansøgningerne sendt af sted og vi venter spændt på hvad der kommer til at ske.

Skolemuseet

Denne blog fortæller skolens historier og formidler skolens kulturarv. Skolehistorie er dels en digital platform for en række skolehistoriske samlinger fra det tidligere Dansk Skolemuseum, dels et center der samarbejder med museer, arkiver, universiteter, ministerier og andre relevante institutioner om formidlingen af skolens kulturarv. Centret befinder sig fysisk på AU Library, Emdrup og er en del af Den Kgl. Bibliotek.

Hvis vi får penge til projektet går det i gang i september i år. Vi skal finde en projektleder, der tør give sig i kast med 125.000 skolehistoriske genstande og som har mod på at luge ud og skære samlingen ind til benet. Der er efter sigende mange dubletter og genstande, som allerede findes andre steder i bedre tilstand. De bliver nemme at skille sig af med. Men mange af genstandene bliver svære at have med at gøre fordi deres historie og baggrund skal klarlægges før vi kan vurdere om de skal bevares. Derfor får vi også brug for frivillige pensionerede skolelærere, der kan huske hvad man brugte de forskellige redskaber til og som kan fortælle os deres historie.

Vi skal have praktikanter, som vil bruge deres faglighed til at udvikle samlingen og som vil arbejde med den kommende jubilæumsudstilling.

Vi har brug for input fra lærerne, så vi kan finde ud af hvad vi skal gemme i den pædagogiske samling, dvs. de genstande skolebørnene må røre ved og bruge aktivt i undervisningen. Hvad synes lærerne er spændende at arbejde med i undervisnings- og skolehistorien? Er det gamle fysikinstrumenter, Ole Bole eller anskuelsestavler med korssting?

I det hele taget er projektet dybt afhængigt af, at dem vi gerne vil nå, nemlig skoleeleverne og lærerne giver deres besyv med og fortæller os hvad de synes der er spændende at arbejde med i skolehistorien.

Vi får brug for sparring og input, så vi ikke ender med en skæv samling, der ikke har taget højde for børns behov for at røre ved tingene eller bruge dem aktivt. Hvordan sikrer vi det bedst?

Mange spørgsmål presser sig på i denne søde ventetid, men intet er afgjort før til sommer. Nu må det bære eller briste. Får vi penge, så går vi i krig, får vi ingen, så må vi tænke om.