Skolemuseet

Blog

Skolehistorien er (næsten) overalt!

Hvad kan man bruge en gammel støvet skolehistorisk museumssamling til? Eller helt generelt hvad kan skolehistorien egentlig bruges til? På Projekt Skolehistorie har vi efterhånden fået godt styr på digitaliseringen af vores samlinger, og vi oplever en markant stigende efterspørgsel på netop den digitale skolehistoriske kulturarv. Men hvorfor og til hvad?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indgangspartiet til Børnehuset Vores Sted i Århus er af glas. Midt på glasdøren troner et smukt aftegnet uglehoved. Det hænger i børnehøjde, så hvert eneste barn bliver budt velkommen om morgenen. Forneden, i de store gulv til loft vinduer, står en kæmpemæssig markblomst, en kanin kigger nysgerrigt frem og en valmue står i fuldt flor. Den er mindst lige så høj som min datter på seks. Altså pænt stor. Og detaljerig. På et andet vindue, der vender ud mod legepladsen, flyver en forstørret sommerfugl i brune og røde nuancer. Hvor man end kigger hen er vinduerne prydet med dyr og planter i smukke farver og former. Det er gigantiske klistermærker, som er lavet på baggrund af anskuelsesbilleder fra Skolehistories samlinger. Blot én af mange måder de skolehistoriske samlinger er blevet brugt på i de sidste år. At elementer fra 100-150 år gamle anskuelsesbilleder skulle ende på vinduerne inde hos de små børn igen, men nu i en lidt anden form, det havde vi ikke lige regnet med for snart 12 år siden da Dansk Skolemuseum lukkede og samlingerne overgik til os. Men interessen for de ’støvede’ skolegenstande er stor. Selvfølgelig i skoleverdenen, men også i en langt bredere kreds. Det siger noget om hvad skolen har formået – og at vi stadig kan bruge skolens kulturarv – helt bogstaveligt.

Skolemuseet

Denne blog fortæller skolens historier og formidler skolens kulturarv. Skolehistorie er dels en digital platform for en række skolehistoriske samlinger fra det tidligere Dansk Skolemuseum, dels et center der samarbejder med museer, arkiver, universiteter, ministerier og andre relevante institutioner om formidlingen af skolens kulturarv. Centret befinder sig fysisk på AU Library, Emdrup og er en del af Den Kgl. Bibliotek.

At tilgængeliggøre og dele ud

Da Dansk Skolemuseum lukkede definitivt i 2008, overtog biblioteket på DPU ansvaret for samlingen. Igennem de følgende år blev den unikke samling af anskuelsesbilleder systematiseret og digitaliseret. Og vi påbegyndte konserveringen af de mest værdifulde billeder. Det er langt fra et overstået kapitel, men man kan da finde omkring 12.000 anskuelsesbilleder i vores database. Flere kommer forhåbentlig til i løbet af de næste år, da vi stadig har en stor samling på ruller og stokke, som kræver nænsom udrulning af en konservator. Formålet med det store arbejde er selvfølgelig at give samlingerne nyt liv. At udbrede skolens kulturarvs historie – og gøre den tilgængelig for alle, der har en god idé. Og der er forbløffende mange med skæve, sjove og finurlige idéer. Kun fantasien sætter grænserne.

Blandet landhandel

Samlingerne bliver selvfølgelig i høj grad brugt i bogudgivelser, men også alle mulige andre projekter. Vi har udlånt et anskuelsesbillede af Grundtvig til et trebindsværk om svensk kirkehistorie, haft anskuelsesbilleder med på museumsudstillinger, i forskningsudgivelser (især om læring) og i apps. Vi har også selv kastet os ud i digital formidling af vores samlinger. I løbet af det sidste års tid har vi dels lavet en udstilling om de klassiske anskuelsesbilleder af oldtiden. Dels én om Genforeningen i et skolehistorisk perspektiv. Selvfølgelig med udgangspunkt i vores samlinger. Og det er fascinerende at se nærmere på hvordan undervisningsmaterialer er blevet brugt i dannelsen af fædrelandselskende unge mennesker, der skulle lære at sætte Gud, konge og fædreland først. Men billederne vandrer også ind i andre typer af projekter såsom Genopbyggerne, der eksperimenterer med tankevækkende samtaler gennem kort (ligner spillekort), samtalesaloner (under Corona på Zoom) og bogform. Her bliver elementer fra anskuelsesbilleder pillet ud af deres sammenhæng og brugt som inspiration og leg. Lidt ligesom i den Århusianske børnehave.

Vi kan kun håbe at interessen for de skolehistoriske samlinger stiger endnu mere, for kun ved at blive brugt og set kan skolens kulturarv vække nysgerrighed og undren – og kun derigennem kan historien leve videre i nye former og farver. Så hvis du har en spændende idé, vil du gerne undervise i geografi med anskuelsesbilleder (måske som man gjorde for 150 år siden?), vise eleverne gamle fysikinstrumenter eller hvordan man lærte at strikke, så kontakt os – eller få inspiration i vores undervisningsmaterialer.