Skolemuseet

Blog

Gamle fysikredskaber er tilbage i fysiklokalerne

Cirka 30 fysiklærere kom forbi lagerhallen med Dansk Skolemuseums samling, for at hjemtage brugbare fysikinstrumenter til brug i undervisningen. Der var 180 flyttekasser da de kom og langt færre da dagen var slut. Og et ukendt antal skoleelever kan se frem til noget så eksotisk som analog fysikundervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da jeg træder ind i den afdeling af lagerhallen, der huser fysiksamlingen, bliver jeg mødt af et vidunderligt syn: fysiklærere i alle aldre står bøjet over flyttekasser, pakker alverdens redskaber ud, diskuterer med hinanden, sammenligner instrumenter eller lister omkring med næsen i de mange hylder med gamle håndlavede instrumenter. De ænser mig ikke, men styrer fokuseret rundt, scanner kasser, vurderer genstande og pakker kasser, som de skal have med tilbage til deres skole. Og det går stærkt, for det er først til mølle.

Skolemuseet

Denne blog fortæller skolens historier og formidler skolens kulturarv. Skolehistorie er dels en digital platform for en række skolehistoriske samlinger fra det tidligere Dansk Skolemuseum, dels et center der samarbejder med museer, arkiver, universiteter, ministerier og andre relevante institutioner om formidlingen af skolens kulturarv. Centret befinder sig fysisk på AU Library, Emdrup og er en del af Den Kgl. Bibliotek.

Anskuelig analog undervisning

Jeg lister mig op på siden af Nicholas Hånn fra Vestegnens privatskole. Han har instrumenter i begge hænder og gransker dem nøje. Jeg får lov til at følge med ham rundt og han fortæller levende om de forskellige redskabers fortræffeligheder, men det går tjept, for Nicholas vil gerne have de gode ting med hjem til skolen."Det er fantastisk med de her gamle instrumenter. Man kan tydeligt se hvad der sker, vi ser udsvingene og forstår intuitivt hvorfor. Det kan man ikke med de billige digitale versioner, som vi bruger i undervisningen i dag. Fysikfaget er fysisk, håndgribeligt, ja nærmest taktilt, men det oplever eleverne ikke når de ser forsøget på en computerskærm." Jeg får lignende forklaringer fra flere andre fysiklærere, der fortæller, at langt de fleste elever ikke forstår sammenhængen i fysikforsøg fordi de kun præsenteres for en animeret computerversion. "Det er trist, for vi taber nogle af de elever, som er bogligt udfordrede, men dygtige til at fange sammenhængen hvis de får den mellem hænderne" fortæller Jesper Jespersen, som underviser på Teknisk Erhvervscenter. "Og så er de fleste genstande håndlavede, hvilket er helt ubetaleligt for skolerne i dag", tilføjer han.

Fysikhistoriens aner

Sisse Bjerg Hansen og David Russel er mødt talstærkt op fra Skolen ved Søerne i København. De fortæller, at deres fysiklokaler er spritnye, så de leder efter instrumenter, der kan give lokalerne sjæl og fortælle eleverne om fysikkens udvikling. "Ungerne skal forstå fysikkens historie. Det elektroniske er deres hverdag, så vi tror at det analoge vil fange deres opmærksomhed", fortæller Sisse. De har bl.a. taget et relativt stort voltmeter, så eleverne med egne øjne kan se udsvingene. Det forstår de ikke på samme måde, når de bare ser et tal på en skærm forklarer David. De slæber også en stor kugleramme og en logaritmisk skala med til at hænge på væggen. På den måde håber de på at anskueliggøre fysikken og dens udvikling. Det håber jeg også!