Skolemuseet
Blog
Seminar om skolehistoriens digitale fremtid
Fredag den 7. oktober indbyder vi alle interesserede til et seminar om ’det digitale skolemuseum’. Vi vil gerne skabe en digital platform for skolehistorier og for vores digitaliserede samlinger, men hvordan, for hvem og med hvilket indhold i øvrigt?
Dansk Skolemuseums samling er i løbet af det seneste halve år blevet gennemgået, sorteret og fordelt til 28 museer i hele landet. De cirka 12.000 anskuelsestavler, billedsamlingen, studiesamlingen, Trøst Hansens Sognekort og et udvalg af affotograferede skolegenstande fra samlingen skal være en del af en ny digital platform, som skal fortælle skolehistorier. Men projektet går også ud på at skabe et netværk mellem skolehistorisk interesserede museer, biblioteker, skoler og øvrige fagfolk, således at de kan bruge hinanden og os til at formidle skolen og dens historier på nye måder. Det er i hvert fald dét, vi ønsker os, så vi vil gerne i dialog med alle jer, der kunne fatte interesse for projektet.
Bæredygtig digital skolehistorie 2.0
Skolens historier er utallige og den samme periode kan fortælles på flere måder og fra flere vinkler. Den digitale platform skal søge at mangfoldiggøre fortællingerne om skolen, om elever, lærere, pædagogikker, møbler, skolebygninger, legepladser, lovgivning, skolemad, fag, forældre og alt det andet, der definerer skolen. Men hvordan formidler vi rent digitalt, hvad virker og hvem kunne være interesserede i det? Det vil projektgruppen gerne finde ud af ved at indbyde museer, biblioteker og øvrige interesserede til et heldagsseminar på AU Library, Campus Emdrup, DPU, den 7. oktober. Oplægsholderne er udviklingskonsulent Charlotte S. H. Jensen fra Nationalmuseet, som fortæller om udfordringerne og faldgruberne i digital museumsformidling og professor mso. Ning de Coninck-Smith, der fortæller om projektet og om planerne for den digitale formidling af skolehistorien.
Læs mere og tilmeld dig seminaret her.