Skolemuseet

Blog

Konference om skolehistorien i den globale, digitale tidsalder

I den lille afdeling for skolehistorie på biblioteket på DPU er vi i fuld gang med at planlægge en international konference 3.-5. juli om den globale og digitale tidsalder. Forskere og museumsfolk fra det meste af Europa fortæller om den nyeste forskning, om museumsformidling og arbejdet med de gamle skoleting. Og der er stadig ledige pladser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er det for nogle udfordringer skolemuseer og skolehistoriske forskere i Europa sidder med? Hvordan ser forskningen i skolehistorie ud? Hvordan arbejder skolemuseerne med digitalisering og tilgængeliggørelse? Og ikke mindst hvordan formidler de til de lokale skoler? Det er blot nogle af de overvejelser, som en lang række fagfolk fra skolemuseer, pædagogiske museer og universiteter over det meste af Europa vil forholde sig til i starten af juli måned, hvor de alle gæster DPU til en international konference om skolehistorie, formidling og forskning. Vi får præsenteret forskning i uddannelseshistorie, bevaring af genstande på skolemuseer i det meste af Europa og arbejdet med at formidle de mange spændende historier vi alle ligger inde med. For vi kæmper med digitalisering, formidling og bevaring ligesom de fleste andre i den branche. Blot med tryk på skole.

Skolemuseet

Denne blog fortæller skolens historier og formidler skolens kulturarv. Skolehistorie er dels en digital platform for en række skolehistoriske samlinger fra det tidligere Dansk Skolemuseum, dels et center der samarbejder med museer, arkiver, universiteter, ministerier og andre relevante institutioner om formidlingen af skolens kulturarv. Centret befinder sig fysisk på AU Library, Emdrup og er en del af Den Kgl. Bibliotek.

Et mylder af historier

På konferencen fortæller oplægsholdere om hvordan skolemuseerne klarer sig. Mange er afhængige af frivillige kræfter, som regel pensionerede lærere, og museernes aktiviteter er afhængige af deres indsats. Med varierende succes. Andre skolemuseer er professionaliserede med lønnede medarbejdere, skoletjeneste, forskning og skiftende udstillinger. Hvorfor er der så stor forskel på skolemuseernes og den skolehistoriske forsknings vilkår rundt omkring i Europa? Andre fortæller om digitale udstillinger, om museernes pædagogiske rolle når de formidler skolehistorie til skoleelever

De store udfordringer

Til konferencen kommer der fire keynotes, primært hentet fra den danske forsknings- og museumsverden, men også en enkelt i Tyskland. De forholder sig alle til nogle af de centrale spørgsmål som især skolemuseerne, og for den sags skyld alle andre museer, forholder sig til, nemlig globaliseringen og den digitale tidsalder. Vi skal høre om digitale værktøjer til ubemandede museer, idet flere og flere museer står med netop den udfordring. Skal den lille lokale historiske bygning lukke eller kan man finde alternative formidlingsveje? Vi skal høre om børnebøger mellem leg og læring i 1800-tallets Tyskland, om bevaring af digitale formater og om udbredelsen af kulturarven til resten af verden. Med de udfordringer og muligheder som følger med.

Ledige pladser

Konferencen løber af stablen den 3. – 5. juli og der er stadig ledige pladser tilbage. Du kan læse mere og tilmelde dig her.