Hans Krab Koed

Blog

Kampen om den rigtige kristendomskundskabsundervisning!

Er der plads til mere livsfilosofi i Kristendomskundskab, eller burde vi snart få et religionsvidenskabeligt fag i Folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Hans Krab Koed

Cand. Theol. et mag med dansk og religion som fag Jeg er censorformand for hele læreruddannelsen og censorformand for religionsvidenskab på universiteterne Jeg skriver om kristendomskundskab, religion, kirke, kultur og køn, sexualitet og selvfølgelig hele læreruddannelsen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Emner som ensomhed og medborgerskab skal ind i folkeskolens undervisning i kristendomskundskab, mener undervisningsministeren, der har nedsat en gruppe til at se på faget. Præst hilser eksistentielt fokus velkommen, mens lektor frygter tab af kendskab til Bibelens fortællinger.

Jeg er ikke begejstret; i forvejen fylder livsfilosofiske emner enormt meget i undervisningen i Folkeskolen og i mine studerendes emner og opgaver.

Emner som ensomhed og rodløshed er vigtige og bør altid kunne tages op i undervisningen, men jeg frygter, at dybden forsvinder, hvis viden om den kulturelle baggrund forsvinder.

”Det er positivt, at de skal beskæftige sig med nogle så vigtige emner. Det, som jeg tænker kan være problematisk, er, at der i forvejen i undervisningen er rigtig meget fokus på livsfilosofi og livsidéer. Det bliver således meget løsrevet fra en konkret viden om, hvad kristendommen går ud på. De bibelske og andre religiøse fortællinger er egentlig baggrunden for at tale om de ting. Jeg synes, at det er ærgerligt, hvis det ikke er udgangspunktet, hvilket det ikke lader til at være. Det er fint, at man vil engagere eleverne ved at tage udgangspunkt i deres egen virkelighed, men viden skal være det vigtigste.”

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/kristendomsfaget-skal-gentaenkes

- Og hvorfor er det lige netop kristendomskundskabsfaget der igen igen skal holde for, når der skal bruges tid til at bearbejde alle de udfordinger elever har nu om dage; kan det ikke ligeså godt være matematik og eller dansktimerne, der skal bruges?

Måske er det på tide faget kristendomskundskab gentænkes i en helt anden retning. Fx kan det hedde Religion og baseres på en religionsvidenskabelig tilgang. Der er nemlig behv for børn ved noget fagligt om religioner, hvis de skal kunne navigere i det hyperkomplekse moderne samfund. Hvis børn skal kunne leve med deres eksistentielle udfordringer. 

Powered by Labrador CMS