Hans Krab Koed

Blog

Ud med almen dannelse i Kristendomskundskab

Folkeskolens formålsparagraf som sovepude Om forholdet mellem fag og formålsparagraffen i folkeskolens fag og hvor ligger hunden begravet!

Offentliggjort Sidst opdateret

Hans Krab Koed

Cand. Theol. et mag med dansk og religion som fag Jeg er censorformand for hele læreruddannelsen og censorformand for religionsvidenskab på universiteterne Jeg skriver om kristendomskundskab, religion, kirke, kultur og køn, sexualitet og selvfølgelig hele læreruddannelsen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kristeligt Dagblad skriver i dag den 14. august på forsiden om problemet med, at lærerne i Kristendomskundskab ikke er linjefagsuddannet. Kun hver anden lærer er specialuddannet i faget og det til trods for, at Danmark ifølge regeringsgrundlaget er et kristent land.

Det er som om faget ikke rigtig prioriteres i kommuner og folkeskole.

Samtidig skriver John Rydahl og Peter Green Sørensen i samme avis en kronik om, hvordan faget skal bidrage overordnet til at indfri Folkeskolens formål om dannelse.

Og ja, selvfølgelig skal Kristendomskundskab også det; men hvorfor skal der dog være mere fokus på det i netop dette fag fremfor i naturfag fx.?

Rydahl og Green Sørensen kritiserer samtidig Karna Kjeldsens ph.d.-afhandling for udelukkende at vurdere faget ud fra en religionsvidenskabelig synsvinkel og uden sans for skolen som institution og for de pædagogiske implikationer, der ligger heri.

De hævder: Undervisningen i folkeskolen er først og fremmest et pædagogisk anliggende – som altså handler om skolens dannelsesopgave 

Efter min opfattelse er det lige netop ødelæggende for faget, at det bliver så blødt et snakkefag. Alle lærere kan jo fint tale med, hvis vi der repræsenterer faget selv hele tiden slår til lyd for, at der skal være fokus på almendannelsen i kristendomskundskab. Jeg kan love for, at det gør de så sandelig ikke i matematik.

Det samme gør sig på en eller anden måde gældende i læreruddannelsen. Der er der et fag som hedder Kristendomskundskab/ livsoplysning/ medborgerskab; det kaldes i dag AD/KLM. AD står for almen dannelse, og det har betydet, at de pædagogiske fags lærere snilt kan undervise i faget. En klar faglig forringelse af de religionsvidenskabelige aspekter. I censorrapporterne for faget kan man endda gang på gang læse om, at opgaverne til de lærerstuderendes eksamen handler om inklusion og næsten aldrig om kristendom.

Nej lad os dog få fagligheden i højsædet igen. lad os stoppe prioriteringen af den almene dannelse, hvis den alene skal placeres i de respektive uddannelsers kristendomsfag