Hans Krab Koed
Blog
Religionsundervisning og hatecrime
De råbte »lortebøsse«, mens Samuel blev tævet ihjel ”Var drabet på Samuel Luiz en homofobisk forbrydelse? Spiller religionsundervisning og ligestilling en rolle for accept?
De råbte »lortebøsse«, mens Samuel blev tævet ihjel
”Var drabet på Samuel Luiz en homofobisk forbrydelse? Eller var det snarere og »blot« en tåbelig misforståelse samt voldsom fuldskab, der fremprovokerede den brutale gennemtævning af ham 3. juli i Galicien i Spaniens nordvestlige hjørne?
Politiet er i tvivl, men det er LGBT-bevægelsen og den spanske venstrefløj ikke. Den 24-årige sygehjælper blev offer for en bølge af vold mod homo- og transseksuelle i det traditionelt tolerante sydeuropæiske land, lyder det. Et voksende had, der ikke er opstået af sig selv, men som bliver næret af stærke politiske kræfter.” Berlingske 7.juni
Hvor kommer det fra? Alt det had til homoer til LGBTIQ mennesker?
Så længe kristendomskundskabsundervisningen i Folkeskolen ikke forholder sig til andet end heteronorm familieliv i de forskellige religioner, er undervisningen med til at styrke homofobien.
Ikke fordi man vil, men pga. uvidenhed.
Det kan ikke nytte noget, at religionslæreren udelukkende præsenterer et traditionelt heteroseksuelt billede af religionerne.
Det kan ikke nytte noget, at man siger Gud eller Allah ikke har noget imod homoer, når bare de ikke praktiserer deres seksualitet eller stiller krav om ligestilling i kirke og moske.
Manglende ligestilling er en stiltiende og medvirkende årsag til homofobi.
Homofobi defineret som en beskrivelse af misforståelser, negative kulturelle eller personlige overbevisninger, der omfatter en række negative holdninger og følelser over for homoseksualitet eller mennesker, der identificeres eller opfattes som lesbiske, homoseksuelle, biseksuelle eller transkønnede etc.
Hadefulde udtalelser mod LGBT’ere foregår bl.a. i politiske og religiøse debatter om emner, der vedrører LGBT-rettigheder, eller ved moddemonstrationer i forbindelse med offentlige LGBT-arrangementer, eksempelvis Pride eller fx ved EM i Fodbold, når det bliver en kamp om fodboldstadion kan oplyses med en regnbue.
Religionsundervisningen må hurtigst muligt finde en vej til en mere åben fortælling og tro, religion og familie.