Hans Krab Koed

Blog

På knæ for Bibelen

Sådan sagde Indre missions formand, Vilhelm Beck i 1896 Det er dog ikke min hensigt med dette opråb at opfordre til en bogstavelig læsning af biblen, snarer en opfordring til at bruge bibelen som udgangspunkt i kristendomskundskabsundervisningen

Offentliggjort Sidst opdateret

Hans Krab Koed

Cand. Theol. et mag med dansk og religion som fag Jeg er censorformand for hele læreruddannelsen og censorformand for religionsvidenskab på universiteterne Jeg skriver om kristendomskundskab, religion, kirke, kultur og køn, sexualitet og selvfølgelig hele læreruddannelsen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tilbage til Bibelen

Et væsentligt grundlag for vor kultur og værdier undervurderes i nutidens undervisning i Folkeskolen. Jeg har lige haft en masse studerende i praktik i Kristendomskundskab. Deres emner var Det gode liv, had og kærlighed, jealousi, mobning, kærlighed og alt andet godt i den boldgade. Det handler om relationsarbejde, inklusion og identitet. Altsamen noget mine studerende tænker er fint for udgangspunktet et området Livsfilosofi. Det første af 4 områder i faget kristendomskundskab.

livsfilosofi og etik

bibelske fortællinger

kristendom

ikke-kristne religioner.

Bare så mærkeligt, at udfangspunktet aldrig er bibelske fortællinger, endsige kristendommen.

Jeg spøger altid mine studerende, om de ikke bruger bibelen, og det varer lang tid, før vi når frem til, at de lige nævner den barmhjertige samaritaner.

Det er simmpelthen ikke godt nok. Det må der laves om på. Lisvfilosofi og etik skal og bør ikke længere være udgangspunktet. Uden bagrund og balast bliver etikken til et postulat uden tyngde og betydning. Eleverne bør igen lære at arbejde med bibelen, at tage udganspunkt i de gode fortællinger fra GT og NT.

Med Løgstrup i hånden kan vi med rette kritisere dette evindelige relationsarbejde med hans tanker om urørlighedszone og sørge for, at det faglige stof bliver en "buffer*" mellem lærer og elev 

* med tak til Lene Wagner: Relation og fag i skolens undervisning – to sider af samme sag. Kvan nr 111