Hans Krab Koed

Blog

LGBTI religionspædagogik

Arbejdet med inklusiv religionspædagogik hvordan og hvorfor!!!

Offentliggjort Sidst opdateret

Hans Krab Koed

Cand. Theol. et mag med dansk og religion som fag Jeg er censorformand for hele læreruddannelsen og censorformand for religionsvidenskab på universiteterne Jeg skriver om kristendomskundskab, religion, kirke, kultur og køn, sexualitet og selvfølgelig hele læreruddannelsen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tyskland er et stort land og religionsundervisningen er forskellig fra delstat til delstat. Det i sig selv er faktisk mangfoldig og udfordrende. Det skaber ofte nytænkning og diskussioner. Der er også flere udfordringer for religionspædagogikken i Tyskland end i vort lille homogene Danmark.

Fx har man flere steder forkyndende religionsundervisning, hvilket betyder, at katolske børn får en anden lærer end lutherske børn etc.

På trods af disse religiøse bindinger findes der meget høj standard og forskning, hvilket fx lige har resulteret i denne nye bog: Inklusive Religionspädagogik der Vielfalt

Im Sommer 2020 ist das Studienbuch Inklusive Religionspädagogik der Vielfalt erschienen. 

https://www.evangelisch.de/blogs/kreuz-queer/174312/02-09-2020

En bog eller lignede kunne vi nok have glæde af i Danmark, da mange lærere står helt alene med de mange nye udfordringer omkring køn og sexualitet.

Det er svært, at komme ud af de vante forestillinger om gængse paterikalske fortællinger i GT til fordel for fortællinger om stærke kvinder eller fx historien om venskabet mellem Jonathan og David. Hvad er væsentligt, og hvordan kan man håndtere det samtidig med, at undervisningen ikke blot skal cementere vante heteronome forestillinger.