Hans Krab Koed
Blog
LGBTI religionspædagogik
Arbejdet med inklusiv religionspædagogik hvordan og hvorfor!!!
Tyskland er et stort land og religionsundervisningen er forskellig fra delstat til delstat. Det i sig selv er faktisk mangfoldig og udfordrende. Det skaber ofte nytænkning og diskussioner. Der er også flere udfordringer for religionspædagogikken i Tyskland end i vort lille homogene Danmark.
Fx har man flere steder forkyndende religionsundervisning, hvilket betyder, at katolske børn får en anden lærer end lutherske børn etc.
På trods af disse religiøse bindinger findes der meget høj standard og forskning, hvilket fx lige har resulteret i denne nye bog: Inklusive Religionspädagogik der Vielfalt
Im Sommer 2020 ist das Studienbuch Inklusive Religionspädagogik der Vielfalt erschienen.
https://www.evangelisch.de/blogs/kreuz-queer/174312/02-09-2020
En bog eller lignede kunne vi nok have glæde af i Danmark, da mange lærere står helt alene med de mange nye udfordringer omkring køn og sexualitet.
Det er svært, at komme ud af de vante forestillinger om gængse paterikalske fortællinger i GT til fordel for fortællinger om stærke kvinder eller fx historien om venskabet mellem Jonathan og David. Hvad er væsentligt, og hvordan kan man håndtere det samtidig med, at undervisningen ikke blot skal cementere vante heteronome forestillinger.