Hans Krab Koed
Blog
Slut med konfirmationsforberedelse i Folkeskolen
Hvorfor er det et fagligt problem med konfirmationsforberedelse i skoletiden?
Bestemmelsen i Folkeskolelovens § 5 stk 2. c) "Kristendomskundskab på alle klassetrin bortset fra det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted." er et didaktisk problem, som kun giver modstandere af forbindelsen mellem Stat og Kirke i Danmark gode argumenter for alle mulige angreb på kristendommen og dens indflydelse i Danmark, konkretiseret i Grundlovens § 4. "Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten."
Selvom jeg også godt kan se udfordringer med Grundlovens § 4, tænker jeg, at det er ok som en naturlig konsekvens af Folkekirkens store medlemstal og kristendommens klare rolle som majoritetsreligion i Danmark.
Hvorimod Folkeskolelovens § 5 om kristendomsundervisning er med til at fastholde kristendomsfaget i en én-times position. Alle andre af Folkeskolens fag har for længst fundet ud af, at det er umuligt at undervise i et fag, som kun har én time om ugen. Det er bedre at samle fag i 2 timers moduler; men så er man nødt til at ænde på formuleringen: "Kristendomskundskab på alle klassetrin bortset fra det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelsen finder sted."
Det ville også løse problemet med prøven efter 9. klasse; hvor det ofte er en udfordordring for Folkeskolen, at eleverne ikke har haft undervisning i fx 8. klasse. For til prøven skal man kunne høres i alt også i kristendom; men det er svært for med en nuværende ordning, er det især i 9. klasse, man arbejder med andre religioner; og så er eleverne svage i kristendom til eksamen. Det har de jo ikke haft siden, før de gik til præst. Godt nok underviser præsten jo også om kristendom; men præsten forkynder forhåbentlig, og det dur ikke rigtig som baggrund for en eksamen i 9. klasse.
I samme ombæring kan man passende ændre faget til et religionsfag; et fag som langt de fleste forældre og børn med stor interesse ville kunne bakke op om. Et religionsfag som ville kunne skabe større forståelse og sympati for religion end et fag, der er bundet på uklar vis i et konfessionelt forhold til en bestemt majoritets relegion.
Alle religioner vill kunne profiterer af en sådan ændring; når den sidste torn i øjet var fjernet.
Børn og unge er nemlig meget interesserede i religion; men på egne præmisser.
Lad os få et ordentligt religionsfag i Folkeskolen; jo før jo bedre, helt uden referencer til konfirmationsforberedelse.