Hans Krab Koed
Blog
LER Lebensgestaltung-Ethik-Religionskunde
Et politisk flertal i Folketinget er parart til at ændre på Folkeskolens religionsundervisning, så faget kommer til at hedde religion og andre religioner end kristendom bliver obligatorisk stof i hele skoleforløbet.
Jeg er enig med John Rydahl i, at der er der mange begrundelser for at ændre i reglerne om religionsundervisningen.
"Den første og væsentligste er, at når man beskæftiger sig med almenmenneskelige grundspørgsmål som liv og død og godt og ondt, så er det i høj grad religionerne, der kommer med svar. Og hvis man ikke folder paletten ud, så får eleverne jo ikke et svar. Og når man kigger ud ad vinduet, så er der jo et hav af forskellige svar. Og samtidig bliver diversiteten i de religiøse forudsætninger hos børn i danske skoler mere og mere broget. 11-12 procent har for eksempel muslimsk baggrund. Én ting er, at alle børn skal lære om kristendom af historiske og kulturelle grunde - men alle børn skal også lære om de forudsætninger, som 11-12 procent af deres kammerater har", siger John Rydahl."
Men der er også mange andre grunde. Fx lærer og forstår man faktisk bedst, når man ser forskelle. Forståelse kommer af indsigt i, hvordan man definerer og forklarer. Hvis der kun var en form for kristendom, ville vi ingen bevidsthed have om det. Derfor er det også befordrende for foståelsen af både religion og kristendom; at man arbejder med mange forskellige religioner og forskellige måder religionerne kommer til udtryk.
Jacob Mark fra SF siger:
”Hvis vi selv kunne bestemme, så vi gerne, at det blev et medborgerskabsfag. Men vi har tidligere forsøgt os med et kompromis og foreslået, at man ændrede navnet til ’kristendomskundskab og andre religioner’ eller bare ’religion’, og så til gengæld gjorde det obligatorisk. Desværre blokerede andre partier for det. Men det er helt sikkert noget, vi vil prøve på igen i denne periode.”
Jeg tænker lidt i forlængelse af Jacob Mark, at vi kunne gøre som i den tyske delstat Brandenburg. I den gamle DDR tid var der ingen religionsundervisning. Efter genforeningen ønskede man ikke konfessionel eller blot etikundervisning som man har i nogle delstater; så man skabte et helt nyt fag. LER Lebensgestaltung-Ethik-Religionskunde. Livsforståelse, etik og religion. DEttte fag minder 95 % om læreruddannelsens KLM Kristendomskundskab, Livsoplysning og medborgerskab. Jeg har selv været Erasmus gæstelærer i Potsdam Universitet på deres læreruddannelse. Tænker det ville være genialt, at lære af deres erfaringer fra de sidste 10 år. Tænker læreruddannelsen i Danmark nemt kunne ændre det nuværende linjefag, så vi fik uddannet lærerne til et nyt religionsfag i folkeskolen. Vi har jo allerede mange erfaringer med vores KLM