BLOG
Empty article - Subtitle
For nogle elever er skolen et vigtigt fristed, som nu er lukket ned
Hvordan kan vi kaste en livline ud til de elever, som er strandet derhjemme?
Foto: rygcrawl.dk
De fleste børn nyder formentligt – indtil de måske begynder at kede sig og savne sine kammerater – at de er hjemme med mor og far, eller med far eller mor. Der bliver ekstra meget tid til samvær, hygge, kortspil med mere.
Fritidsaktiviteterne er også lukket ned, legeaftaler skal begrænses. Så på alle måder bliver der ekstra meget tid til at være sammen.
Nogle forældre arbejder selvfølgelig fortsat, men mange er sendt hjem, som så mange af ’os andre’.
Uanset er børnene mere eller mindre bundne til HJEMMET
- SOM måske er i opbrud i forbindelse med forældrenes skilsmisse
- SOM måske er nyetableret efter forældrenes skilsmisse
- SOM på anden måde er forbundet med utryghed og andre svære følelser
DE BØRN er havnet i en svær situation – og de føler sig nemt alene og ladt i stikken!
Hvad kan du som lærer eller anden fagperson gøre?
-
Bevar en form for kontakt med eleven, hvor der er plads til at kommunikere om, hvordan det går – i forhold til dét, som aktuelt er svært ved at være strandet derhjemme.
-
Gør eventuelt eleven opmærksom på, at der er forskellige steder, han/hun kan ringe eller skrive til:* Børnetelefonen på tlf. 116 111 og på deres chat eller sms*Børn, Unge og Sorg kan i øjeblikket kontaktes på hverdage mellem kl. 10 og 14 på tlf. 70 266 766 * Når elever er særligt bekymrede for Corona-smitten, kan Det Nationale Sorgcenter kontaktes på ny hotline alle dage fra kl. 9 til 16 på tlf. 69 161 667.
-
Kontakt meget gerne elevens forældre og gør opmærksom på din bekymring for deres barn, samtidig med at du kan stille dig til rådighed for sparring med forældrene.
-
Henvis eventuelt forældrene til forskellige rådgivningsmuligheder, som kan kontaktes telefonisk:*Forældretelefonen (under Børns Vilkår) på tlf. 35 555 557 * Kommunens eget tilbud om telefonisk rådgivning til forældre med børn under 18 år.
-
I de særligt bekymrende situationer er der fortsat et nødberedskab, du som fagperson kan kontakte i kommunens Børn og Familieafdeling. (Den skærpede underretningspligt er ikke sat ud af spil, og hvis du får brug for de sociale myndigheder uden for kommunens åbningstid, går kontakten via politiet til Den Sociale Døgnvagt.)
Hvordan kan du helt konkret indlede, hvis du kontakter eleven og forældrene?
Sig det, som det er!
-
Til eleven: ”Jeg ved jo/ Jeg har fornemmet, at det er svært for dig derhjemme lige nu. Så jeg vil gerne tale med dig om, hvordan det bliver nemmere at være dig i den tid, hvor skolen er lukket.”
- Til forældrene: ”Jeg er klar over / Jeg har fornemmet, at det er svært at være Sofie lige nu. Derfor tillader jeg mig at kontakte jer, for at vi kan drøfte, hvordan vi mon kan gøre det nemmere at være Sofie i den kommende tid, hvor skolen er lukket.”
Når du taler med eleven og forældrene, kan få og enkle spørgsmål hjælpe med at finde svar på, hvad der kan gøre det nemmere at komme igennem en tid, hvor skole og fritidsliv er lukket ned
-
Hvad er sværest lige nu? - Hvad kan desuden blive svært i den kommende tid?
-
Hvad går godt? - Kan man på en eller anden måde få mere til at gå i den retning, også på andre måder og områder?
-
Er der nogen situationer, hvor dét, som ellers er svært, går bedre, eller endda godt? - Måske der i så fald ligger nogle gemte løsninger her (i undtagelserne).
- Hvordan ville eleven/forældrene ønske sig, det var lige nu? - Nogle ønsker/forandringer er måske mulige at imødekomme og opnå.
Hvis vi som mennesker ved, at der er en livline eller en redningskrans, vi kan hive fat i, når vi er ude på usikkert hav eller dybt vand; da er det nemmere at svømme videre eller holde sig oven vande … Og lige nu skal nogle familier træde vande, indtil vores samfund er tilbage på fode, og skolerne igen åbner op …