Mette Frederiksen

Blog

Stopprøver i 0. klasse: Man bliver ikke dygtigere af at blive testet

Regeringen foreslår som led i sin ghettoplan at indføre stopprøver i 0. klasse i udvalgte områder af landet. Alle børn skal lære dansk på et ordentligt niveau, hvilket jeg ikke kan være uenig i. Men midlerne bruges forkert. Eleverne bliver ikke dygtigere af at blive udsat for et massivt og bekosteligt testapparat. Ressourcerne skal gives til den gode undervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen vender tingene på hovedet

Mette Frederiksen

Folkeskolelærer, debattør og foredragsholder. Medlem af Undervisningsministeriets rådgivningsgruppe omkring vejledende Fælles Mål samt arbejdsgruppen omkring elevplaner og medlem af formandskabet i Rådet for Børns Læring. Opererer med begrebet "formålstyret undervisning" i folkeskolen, hvis hovedtanke er at skabe faglig og didaktisk forbindelse mellem skolens og fagenes formål og den konkrete undervisning. "Formålstyret undervisning" forsøger - i modsætning til den stramme læringsmålstyring - at fastholde et bredt lærings- og dannelsessigte med undervisningen. Beskæftiger sig i den forbindelse også med de digitale læringsplatforme, elevplaner og de nationale test. Har egen foredragsvirksomhed med navnet "Formålstyret Undervisning".

Regeringen har tendens til at vende tingene på hovedet for tiden. Sidste år vedtog man den såkaldte præmiepulje, hvor 120 skoler kan få et milliontilskud, hvis de løfter 9.-klasseelevernes faglige niveau. Nu foreslås en ny præmiepulje, hvor kommunerne får en økonomisk belønning for høje karakterer til tosprogede elever. Og endelig vil man indføre stopprøver, hvor 0.-klasseselever i udvalgte områder skal bestå en danskprøve for at få lov til at rykke op i 1. klasse. Disse elever kan endda risikere at skulle bruge sommerferien på et intensivt sprogkursus. Men i alle tre tilfælde bruges ressourcerne forkert. For man løfter ikke det faglige niveau med belønninger, massive testsystemer eller straf. Ude på skolerne har man tværtimod brug for ressourcer til at iværksætte de tiltag, som, man ved, virker.

Obligatorisk sprogvurdering findes allerede

Det er allerede obligatorisk at sprogvurdere alle 0.-klasseselever. Så man opdager jo i forvejen de elever, der har sproglige udfordringer. De bliver ikke dygtigere af at blive testet yderligere. ”Grisen bliver ikke tungere af at blive vejet,” som man siger. Derimod øges det faglige niveau, hvis der er ressourcer til at give eleverne den undervisning, de har brug for, og til et tæt forældresamarbejde. Hvis jeg rejste til Kina, ville jeg selvsagt ikke lære kinesisk ved at gå til række sprogprøver. Jeg ville lære sproget ved at blive undervist i det. Det samme gælder selvfølgelig for tosprogede børn i Danmark.