Matematikkonsulenternes blog

Blog

GeoGebra patrulje skal booste brugen af dynamisk geometri i matematikundervisningen.

Hvordan laver man en fælle indsats for en hel skole på flere matrikler, når det kommer til at sætte fokus på brugen af it i matematikundervisningen?

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har Maria Sølving, matematikvejleder på Kulsbjerg Skole, et bud på. Hun fik ideen til at uddanne en GeoGebra Patrulje med elever fra 4.-9. klasse.

Op til efterårsferien fik eleverne fra GeoGebra Patrujlen en saltvandsindsprøjtning, og det samme gjorde matematiklærerne, da Kulsbjerg Skole inviterede Bo Kristensen og Rikke Teglskov fra GeoGebra Instituttet ud til en arbejdsdag.

To elever fra hver af klasserne fra 4.-9. klasse har nu fået et boost i at bruge GeoGebra. Eleverne udgør skolens GeoGebra Patrulje. De skal dels kunne hjælpe elever i deres egne klasser, dels hjælpe andre klasser i gang. Eleverne på mellemtrinnet skal i den kommende tid hjælpe med at få indskolingseleverne godt i gang, når lærerne tager hul på at bruge GeoGebra i matematikundervisningen. Eleverne i udskolingen er i gang med at hjælpe egne klassekammerater i gang med at lære at bruge programmet.

GeoGebra-bloggen

Pædagogiske konsulenter ved Center for Undervisningsmidler UCL. Medlemmer af Det Danske GeoGebra Institut.

Bloggen fokuserer på inspiration til brug af GeoGebra i matematikundervisningen, men også på potentialer og faldgruber ved it-inddragelse i matematikfaget.

#Fil 1

For nogle af eleverne i GeoGebra Patruljen var det første gang, de arbejdede med GeoGebra, mens andre havde prøvet det en del gange før. Alle elever i Vordingborg Kommune har en iPad, så det var med udgangspunkt i denne, at eleverne kom til at lære programmet lidt bedre at kende. Der blev tegnet logoer, flag og arbejdet med konstruktioner, samtidig med at det matematiske sprog fik et boost i arbejdet med at forklare konstruktioner til andre, som skulle tegne dem. Eleverne arbejdede sig også ned i værktøjslinjens funktionaliteter, og gjorde sig til eksperter på bestemte områder af værktøjsbjælken.

#Fil 2

For eleverne i 7.-9. klasse var der også et kig til, hvorfor det kan være smart at bruge dynamisk geometri, når man kigger på at justere sit eget arbejde på en nem måde. Der blev leget med opgaver fra Folkeskolens Prøver, og endelig blev der kigget på, hvordan man kan sætte matematikken under lup og undersøge forskellige egenskaber og sammenhænge.

Det er en interessant måde at arbejde med en målrettet indsats, som involverer eleverne, og gør dem til aktive deltagere i et projekt.

Vi ved, at der rundt om i landet, er gode traditioner for at ældre og yngre elever arbejder sammen om teknologi, når det skal introduceres fx i matematikundervisningen. Har du selv gode erfaringer, vil vi super gerne høre om dem her på bloggen.