Matematikkonsulenternes blog
Blog
GeoGebraMesterSKAB 2018
Fredag før efterårsferien var der deadline for aflevering af klassernes produkter. Nu er finalisterne fundet.
Det er tredje år i træk, vi afholder GeoGebraMesterSKAB, og igen i år har vi modtaget en masse flotte produkter fra klasser fra alle årgange og spredt over hele landet. På kortet her kan man se den geografiske fordeling af skolerne, der har indsendt et produkt.
GeoGebraMesterSKAB er en konkurrence, der især har fokus på stk. 2 og 3 i fagformålet i matematik. Stk. 2 beskriver bl.a., hvordan eleverne skal erfare, at matematik fordrer og fremmer kreativ virksomhed, og at matematik rummer redskaber til problemløsning, argumentation og kommunikation. Stk. 3 beskriver bl.a., hvordan eleverne skal erkende matematikkens rolle i en historisk, kulturel og samfundsmæssig sammenhæng.
Især kreativiteten har aldrig rigtig fundet vej til fælles mål, og det har også været så som så med prioritering af kreativ matematik i den daglige undervisning på skolerne. GeoGebraMesterSKAB har derfor til formål at stille et materiale til rådighed, der gør det lettere for matematiklæreren at komme i gang med at arbejde kreativt og skabende med matematikken. Samtidig skal eleverne opleve, hvordan matematik kan spille en rolle i frembringelsen af æstetiske produkter i en proces, hvor der ikke er fokus på et rigtigt resultat med to streger under. Du kan læse mere om konkurrencen og se elevprodukter og undervisingsmaterialer på geogebramesterskab.dk
For at deltage i konkurrencen skulle klasserne indsende et produkt i form af et design til klassens nye vægur produceret i GeoGebra samt en video af maksimalt et minuts varighed, hvor elever beskriver matematikken i produktet. De forskellige designs er ekstremt flotte, og vi kan se, at der i løbet af de tre år, konkurrencen har varet, er sket noget med elevernes brug af GeoGebra. Konstruktionerne er blevet skarpere, og eleverne benytter sig i højere grad end tidligere af de forskellige værktøjer i GeoGebra, der får deres figurer og mønstre til blive helt præcise. Samtidig har vi også set en udvikling i de videoer, vi har modtaget, og det er tydeligt at se, at videoforklaringer af matematik er blevet et mere naturligt element i mange klasser. Der er også eksempler på klasser, der har været med alle tre år, og det er en fornøjelse af følge deres matematikfaglige udvikling.
Selve udvælgelsen af en håndfuld finalister for hver afdeling har ikke været nem, da der er rigtig mange flotte produkter og gode forklaringer med flot brug af fagsprog. Derfor bliver dommerne nogle gange nødt til at opstille æstetiske kriterier, da forskellen i konstruktionsteknikker og dermed det matematikfaglige niveau har været meget ens for flere produkter. På siden her kan du se en samling af de produkter, der er udvalgt til finalen i konkurrencen.
I løbet af den næste uges tid vil vi tage den endelige beslutning og udpege en vinder for hver afdeling. Men som afslutning på dette indlæg vil vi godt sige en kæmpe tak for indsatsen til alle de klasser, der har indsendt et produkt til konkurrencen. De er allesammen virkelig flotte, og vi håber, I har lyst til at lege med igen næste år.