Matematikkonsulenternes blog

Blog

Påskeideer i GeoGebra

Foråret har meldt sin ankomst både i kalenderen og i virkelighedens verden. Vintergækkerne står alle vegne lige nu og kalder næsten på matematiske aktiviteter.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dette blogindlæg vil vi give nogle ideer til forskellige påskeaktiviteter, man kan lægge ind i matematikundervisningen, som inddrager GeoGebra på forskellige måder.

Vi holder særligt af aktiviteter og opgaver, hvor eleverne selv er skabende og kreative, og hvor de selv har mulighed for at sætte præg på de produkter, de skaber. I disse opgaver kan alle elever nemlig lykkes, og alle kan vise noget. Samtidig kan der være god mulighed for, at eleverne bliver inspirerede af hinandens produkter og får lyst til at kopiere en idé fra en anden. Kan vi få skabt en “del og stjæl”-kultur, hvor eleverne kigger efter nye ideer fra andre, som var mega gode, og som de selv har lyst til at bruge på deres egne produkter, kan vi måske samtidig bidrage til at skabe et klassefællesskab, hvor eleverne opfatter hinanden som medspillere, der gør hinanden stærkere, frem for som konkurrenter. 

Herunder vil vi beskrive 3 forskellige temaer fra påsken, hvor eleverne kan inddrage GeoGebra på en meningsfuld måde, samtidig med at de bruger en masse matematik. 

GeoGebra-bloggen

Pædagogiske konsulenter ved Center for Undervisningsmidler UCL. Medlemmer af Det Danske GeoGebra Institut.

Bloggen fokuserer på inspiration til brug af GeoGebra i matematikundervisningen, men også på potentialer og faldgruber ved it-inddragelse i matematikfaget.

Gækkebreve

Gækkebreve er en oplagt mulighed for at få konkret arbejde med symmetri ind i undervisningen. Vi kan klippe gækkebreve - det lykkes nogle gange med blandet succes, fordi nogle elever kommer til at tage fejl af, hvilke sider af gækkebrevet man må klippe på. Det sker nogle gange, at i stedet for ét fint gækkebrev, sidder klipperen tilbage med 4 små og dermed et noget andet resultat, end de havde drømt om.

I GeoGebra kan arbejdet med symmetri vinkles sammen med gækkebreve. 

Start evt. med at lade eleverne klippe gækkebreve i hånden, og gør evt. noget ekstra ud af at fokusere på grundmønstret eller skabelonen. Pinterest er fyldt med fine gækkebreve-skabeloner, fx denne. Nogle elever kan have stor glæde af at klippe efter et mønster.

Herefter kan man overføre tanken om gækkebrevet til GeoGebra ved at lade eleverne tegne deres grundmønster i GeoGebra som en eller flere polygoner. Opret herefter symmetriakserne og lad eleverne spejle deres grundmønster. I GeoGebra kan de lege med farver, og man kan, hvis man har mulighed for det, printe mønstrene ude. Men man kan også samle elevernes gækkebreve til en virtuel gækkebrevsvæg - fx i padlet. 

Hvis det er for abstrakt at arbejde med en grundskabelon, kan man også arbejde helt simpelt, hvor eleverne blot tegner en del af et mønster, som de spejler. 

Vi har fremstillet et par skabeloner. Her er en gækkebrevsskabelon med 2 symmetriakser.  Og her er en med 4 symmetriakser.

Påskeanimationer

I GeoGebra MesterSKABet i 2017 erfarede vi, at danske elever er vilde med at lave animationer i GeoGebra, og at de var rigtig seje til det.

Måske kunne man lege med påskeanimationer. Der er fri fortolkning. Det kan være gækkebreve, der er levende, små hilsner, der toner frem, eller blomster der spirer, solen der skinner alt efter, hvordan eleverne tolker på påske.

Hvis man er nybegynder i animationer i GeoGebra, er der her nogle tips og guides til, hvordan man kommer i gang.

Påskeæg

Æg er også en fast del af påsken, og i matematik kan man arbejde med æg i alle mulige afskygninger. Her tre ideer til de forskellige klassetrin.  

  • Fra indskolingen, hvor eleverne kan dekorere æg i GeoGebra, næsten som når man maler på æg. Her er et link til en fil, man kan bruge. Hvilke figurer, mønstre og farver vil vi dekorere ægget med?
  • På mellemtrinnet kan eleverne lave farvelægningsæg til de yngre klasser. Man kan fx bruge skabelonen på siden her.  Som led i arbejdet kan man som lærer opstille forskellige kriterier til æggene fx i forhold til symmetri, antallet af felter, mm. Æggene “renses” for hjælpeobjekter som punkter, linjer og gitter, og klippes ud som skærmklip, der kan deles i dokumenter, på Padlet eller lign. Måske man i disse coronatider kan lade elever fra en mellemtrinsklasse og en indskolingsklasse udveksle farvelægningsæg med og uden farve, så de hver især kan se, hvad deres arbejde har mundet ud i.
  • Formen på et æg er kan også være sjov at forsøge at genskabe. Den lette løsning er at lege med ellipseværktøjet, og bruge det til at finde en god grundform til ægget. Det giver dog ikke helt æggeformede figurer.  Der findes dog også en forskellige trin-for-trin vejledninger til at konstruere mere naturtro æg, og arbejdet med dem kan være en god anledning til at tage noget fra omverdenen og forsøge at oversætte det til noget matematik. Derudover ligger der nogle sjove og udfordrende konstruktionstekniske færdigheder i arbejdet, og afhængigt af kompleksiteten, man vælger, vil aktiviteten passe fra mellemtrinnet og op. De euklidiske æg er oplagte til aktiviteten, og i arbejdet får eleverne blik for vigtigheden af skæringspunkter, og for nogle af cirkelbueværktøjerne.  Martin Thun har lavet nogle ultra hurtige videoer uden lyd, hvor eleverne kan få korte trinvise tips til deres konstruktioner.
    • Moss æg.
      Man kan også se en trinvis konstruktion ved at spole i filen her.
    • 4 punkts æg. 
    • 5 punkts æg. 
  • Måske får nogle elever blod på tanden til at finde på deres eget æg, men vær opmærksom på, at det kræver en del vedholdenhed og at man kan holde tungen lige i munden at nå frem til et fornuftigt resultat. 

Hermed et par ideer til at arbejde med påsken i GeoGebra. Hvilke gode ideer går du selv rundt med? Del dem gerne her på bloggen, i GeoGebra Hangouts på Facebook - eller med en god kollega.