Religionslærerforeningen
Blog
Efterlysning: ”Poetry slamming” for lærergerningen!
Er tiden inde til, at lærerne gør sig gældende som eksperter i skoleundervisning?
Det forlyder at en sygeplejerskeelev i England for nogle år siden var blevet så forundret over, at hun under sin uddannelse ikke var stødt på en eneste sygeplejerske hverken under selve uddannelsen eller i medierne, når der blev indkaldt eksperter til at udtale sig om ”rigets tilstand” på området.
Derfor bad hun under den årlige kongres på Royal College of Nursing om ordet og ”slammede” sin tekst ”Nursing the Nation” om det vigtige arbejde sygeplejerske dagligt udfører ud over en måbende forsamling, hvilket gjorde, at hun prompte slog igennem med taletid i medierne og nu har udgivet en bog om sit fag set fra sygeplejerskens vinkel.
Herhjemme er det heller ikke mange lærere, der deltager i den offentlige debat om skolen. Det er som om de gennem nogle år har holdt sig under radaren og blot passet deres arbejde. Og de indkaldes slet ikke som eksperter, når det drejer sig om undervisning af børn, selv om det er dem, der har erfaringen med netop at undervise eleverne. I stedet skal man alene høre på folk, som ofte ikke har været i en skole, siden de selv gik der.
Så måske tiden er inde til at kopiere den engelske sygeplejerske og udbasunere budskaberne om, hvad det er for et vigtigt arbejde, lærere dagligt udfører, og hvad det konkret er, der sker? Sender vi hver især et indlæg til pressen eller via de sociale medier om - fx om skolens dannelsesprojekt - inden skolestart til august, skal det nok give genklang, så vi måske får debatten tilbage på sporet.
Inspiration kan hendes på YouTube, hvor en optagelse af Molly Cases ”slamming” ligger:
https://www.youtube.com/watch?v=XOCda6OiYpg
Go’ vind!