Læs mere fra Religionslærerforeningen:
Anbefalinger til fagfornyelse
- det bedste man længe har læst om skolen
I begyndelsen af december afleverede ekspertgruppen bag anbefalingerne til fagfornyelse deres beslutningsforslag her om til forligskredsen bag folkeskoleforliget, og det er opløftende læsning, som man må håbe politikerne tager til sig og gør til norm for det efterfølgende arbejde i de nedsatte faggrupper for hvert af skolen fag.
Ikke siden skolelovsrevisionen tilbage i ’93 har man læst et centralt offentligt skrift, som udtrykker ideerne med skolen bedre end de leverede anbefalinger.
En af intentionerne bag ekspertgruppens arbejde har været at lytte til dem, der er den primære målgruppe for fagplanerne – nemlig lærerne, som ud over en forenkling af de eksisterende faghæfter og en nedskalering af antallet af mål i særlig grad har efterlyst:
· En endnu tydeligere sammenhæng mellem indhold og sigte i fagene og skolens overordnede formål. Det var præcist, hvad tidligere undervisningsminister Ole Vig Jensen tilbage i ’93 satte som præmis for revisionen af de daværende faghæfter men som siden er blevet renset ud i fag-fagligheden tjeneste.
· En langt højere fra af elevinddragelse i relation til valg af indhold i undervisningen og måder, der skal arbejdes med stoffet på. Et ønske, der er sprunget direkte ud af skolelovens §18, stk. 4, men som under det læringsmålsstyrende regime af gode grunde har været voldsomt nedprioriteret.
· En opprioritering af tværfagligheden, som også under læringsmålsstyringen har haft trange kår, fordi de mange centralt fastsatte enkeltfaglige mål for undervisningen var så tyngende, at de lagde beslag på stort set al undervisningstiden til enkeltfaglige forløb.
Som svar på ønskerne introducerer ekspertgruppen en didaktisk tre-klang af engagement, kundskaber og myndighed. Med et sådant fokus indskriver ekspertgruppen skolen i såvel dens historiske forankring i oplysningstiden som i dens nutidige lovgivningsmæssige ramme.
Formatet på de nye fagplaner
I forlængelse af de mere almene og generelle anbefalinger giver ekspertgruppen også et konkret bud på formatet for de kommende fagplaner. Hovedbudskabet er, at de skal være kortere og uden de tidligere undervisningsvejledninger for derved at skabe et større didaktisk råderum for lærere og elever ude på landets skoler. Fagplanerne skal primært sætte fokus og retning, mens man lokalt vælger indholdet i undervisningen ud og giver det form, alt efter hvad der er behov, interesse og energi i. Det lyder umiddelbart som en tillidserklæring til fagligheden, og det er præcis, hvad der skal til for at fremme engagement, arbejdsglæde og læring. Så tak også for den anbefaling!
Skitsen, som den lægges frem, lyder som følger:
· At der som indledning gøres rede for fagets relation til skolens overordnede formål, og hvad det bør have af konsekvenser for undervisningen i faget. Også i den sammenhæng er det velgørende at læse ekspertgruppens pointe om, at i skolens rum er fagene ikke bare fag, der skal læres, men primært midler til fremme af elevernes dannelsesproces. Fagene er således ikke i skolen for deres egen skyld men derimod i en højere sags tjeneste, hvilket er afgørende for den måde, de bruges på.
· At det indkredses hvad faget bidrager til løsningen af skolens samlede opgave, og altså hvad der legitimerer fagets tilstedeværelse i fagrække – udtryk som en besvarelse af fagets hvorfor.
· At der skitseres en karakteristik af faget i skolen i form af en beskrivelse af, hvad det er i verden, som faget undersøger og forsøger at give svar på med relevans for målgruppen.
· At der beskrives et indhold i undervisningen i form af såkaldt kernestof, der dog heldigvis meget behændigt defineres som angivelse af indholdsområder i form af fænomener, sammenhænge, metoder og begreber, som vi allerede kender det i dag. Af de skal hvert fag if. ekspertgruppen angive 3 – 6 alt efter fagets volumen i skoleforløbet.
· At der angives en form for progression med få tilhørende mål for undervisningen.
Samlet set tegner anbefalingerne lyst for skolens fremtid, hvorfor årets nytårsønske skal være, at politikerne følger indstillingen og får sat arbejdet i gang. Ministeriet har varmet faggrupperne op, så de sidder klar.