Ét af de spørgsmål, som jeg havde ved dette års prøve i mundtlig engelsk. Spørgsmålet er mere relevant end nogensinde.

Hvordan gik dine prøver?

Måske har du ligesom jeg netop afsluttet dine prøver i engelsk i dette skoleår. Og måske har du ligesom jeg regnet karaktergennemsnittet ud. Men et spørgsmål fra en kollega fik mig til at reflektere over, om det ikke er på tide at tale mindre om karakterer og mere om alt det andet, som prøven også kan. 

Offentliggjort Sidst opdateret

”Hvordan gik dine prøver?” Beskeden lyste på min skærm i Messenger, og jeg svarede straks min kollega. Svaret indeholdt en masse tal. Karakterer, som mine elever havde fået ved dette års mundtlige prøve i engelsk. Min kollega sendte emojis med stjerner og klappende hænder, og jeg smilede glad og stolt i den anden ende. Men bagefter spekulerede jeg, hvad det egentlig var, hun havde spurgt om.

Karakterer er vel formålet med prøven?

Jeg har netop haft mit tolvte hold op i mundtlig engelsk. Det gik rigtig fint. Der var mange spændende emner i den selvvalgte del. De lodtrukne spørgsmål fungerede godt, og vi kom godt rundt i tekstopgivelserne. Censor og jeg havde et godt samarbejde, og vi hyggede os med god mad og gode snakke. Men vi gav selvfølgelig også karakterer, som vel i bund og grund er hele formålet med prøven. Eller hvad?

Det er bare et tal

”Det er bare et tal”, plejer jeg at sige til mine elever i udskolingen. Men det ved jeg jo godt, at det ikke bare er. Det tal er nemlig et billede på din faglige kunnen, og til en prøve er det endda det tal, der bliver overført til dit afgangsbevis. Og vi lever i en tid, hvor præstationer vægter højt, og hvor dét, der kan måles og vejes og sammenlignes, ofte er vigtigere end alt det, som ikke kan. Desværre, får jeg lyst til at sige.

Der er mange andre succeskriterier ved en prøve

Mine prøver gik godt. De gik godt, fordi mine elever lykkedes. De overvandt nervøsiteten, og der var mange smil og god stemning undervejs. Karaktererne er måske det oprindelige formål med prøven, men der er så mange andre succeskriterier i sådan en prøve. Og det glemte jeg den dag, min kollegas besked tonede frem på min skærm, og jeg svarede tilbage med karakterer og snit. Og hvis jeg kan glemme det, kan en ung i hvert fald også.

Lad os tale mindre om karakterer 

Jeg tror ikke, at vi bryder præstationskulturen ved at tale karakterer ned. Men jeg tror, vi voksne skal blive bedre til selv at gå i forvejen og være det gode eksempel. Det lyder banalt, jeg ved det. Men det kan ikke siges nok. Så lad os hjælpe hinanden og lad os prøve at tale mere om alt det andet, som en prøve også kan og bare lidt mindre om karakteren.

Hvordan gik dine prøver?

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er at dele refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com