Måske er det snart slut med filmvisning i 8. og 9. klasse som følge af reduceringen af timetallet fra tre til to lektioner om ugen.

Film i engelsk i 8. og 9. klasse er måske snart slut

Film kan visuelt og auditivt være med til at øge forståelsen af et emne. Film kan bidrage til refleksion samt en større historisk, kulturel og samfundsmæssig viden om engelsktalende lande. Men med en reducering af det ugentlige timetal på en tredjedel i 8. og 9. klasse, kan jeg frygte, at det er slut med at se (længere) spillefilm i engelskundervisningen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg er vild med det, som film kan tilføre min engelskundervisning i 8. og 9. klasse. Her har eleverne en alder og en forudgående viden, hvor vi kan se film, der byder på kontroversielle temaer, og som kan kaste nogle dybe snakke af sig. De levende billeder kan være med til at tydeliggøre ting, som teksterne ikke altid formår. Filmene er som et krydderi til min undervisning, som jeg vil få meget svært ved at undvære.

I forhold til film i undervisningen er der nogle huskeregler:

  • Du må vise film, som kan findes på www.mitcfu.dk (UNI-login), www.filmstriben.dk (bibliotekslogin) og www.dr.dk/drtv (personligt login).
  • Du må vise film, som du selv ejer, dvs. film du selv som privatperson har købt og betalt og fx medbringer på DVD eller kan afspille via nettet (fx Blockbuster).
  • Du må gerne vise film, der er tilladt for børn over 15 i dine klasser, hvor eleverne er under 15 - så længe du er til stede i klassen samtidig med visningen (jf. ledsagerreglen). Det er dog god stil at skrive en besked til forældrene, inden du viser en film med eksempelvis barske scener, samt at du forbereder dine elever grundigt.

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er at dele refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Igennem tiden har jeg fået erfaring med, hvilke film der fungerer i undervisningen. Det er film, som jeg med reduceringen af timetallet i 8. og 9. klasse vil begræde, at jeg måske er nødt til helt at droppe. Alternativet er at nøjes med uddrag af dem, hvilket vil være synd og skam. Jeg ser det slet ikke som en mulighed at lade eleverne se filmene alene hjemme som lektie. For det første er det vigtigt, at jeg som lærer undervejs kan uddybe noget, eller vi kan stoppe og lave en opgave i klassen, som kræver, at de ikke har set videre. For det andet er flere af filmene kun tilladt for børn over 15, hvorfor der skal være en voksen til stede ved visningen. 

Film jeg vil have svært ved at undvære:

  • Forrest Gump, 1994 (læs mit tidligere indlæg om filmen her)
  • Mississippi Burning, 1988
  • Dead Poets Society, 1989 (læs mit tidligere indlæg om filmen her)
  • The Hate U Give, 2019
  • Love Actually, 2003 (læs mit tidligere indlæg om filmen her)
  • Slumdog Millionaire, 2008
  • 12 Years A Slave, 2013
  • Angela’s Ashes, 1999 (kan virke lidt langtrukken, men er eminent til at sætte fokus på fattigdom og katolicisme i 1930’ernes Irland)
  • The Blind Side, 2009
  • 8 Mile, 2002
  • Rabbit-Proof Fence, 2002 (kan virke lidt langtrukken, men er eminent til at sætte fokus på The Stolen Generation i Australien)
  • Braveheart, 1995
  • Bohemian Rhapsody, 2018
  • Belfast, 2021
  • Lincoln, 2012

Selv med tre ugentlige lektioner som nu, kan jeg naturligvis ikke se alle filmene med alle mine klasser, men jeg udvælger nogle stykker baseret på mine emner og de fokusområder, jeg har - samt elevernes interesser, og hvordan jeg vurderer eleverne i forhold til (især) refleksionsniveau. Som regel ser jeg filmene med engelske undertekster, men der er også tilfælde, hvor vi ser dem med danske.

Tidskrævende at se spillefilm i undervisningen

Jeg har forskellige materialer til filmene, som vi arbejder med. De står aldrig alene! Flere af filmene er baseret på romaner, som man kan læse med eleverne - evt. uddrag. Men ja, det er tidskrævende, hvis man skal sætte to ugers engelskundervisning af til at se en film, som der derefter - eller undervejs - skal arbejdes med. Så meget desto vigtigere er det, at vi ikke ’spilder’ tiden på film, som ikke har tilpas faglig dybde. 

Hvilke film vil du nødigt undvære i din undervisning?