Fra dansk til engelsk - her er Folkeskolens engelskrådgivers ide til en skriveøvelse i engelsk.

Skriveøvelse i engelsk: Uden grammatik, komma og punktum

Jeg får ofte idéer til min engelskundervisning fra andre fag. Denne gang blev en skriveaktivitet i dansk overført til engelsk. Og den viste sig at være en stor succes i min 7. klasse.

Offentliggjort

I dansk har jeg i min 7. klasse sat gang i nogle små skriveøvelser, hvis formål er at skrive løs uden at tænke på grammatik, komma og punktum. Jeg giver eleverne et oplæg, som for eksempel kunne være ’beskriv dit værelse’ eller ’argumenter for en gratis frokost til alle i skoletiden’, og så skriver jeg selv med på skærmen i klassen undervejs. 

På den måde kan man kigge med og få nogle idéer, hvis man har svært ved at komme i gang, eller hvis man går i stå.

Eleverne skriver altid på tid. Hos os bruger vi timer, så det er nemt at se, hvor lang tid der er tilbage. De får som regel 10-15 minutter per skriveøvelse. Efterfølgende samler vi op fælles. Hvis skriveordren var "beskriv", snakker vi for eksempel om vigtigheden af mange tillægsord. Ingen skal læse det, de har skrevet højt, og det skal heller ikke deles med mig. Det giver noget ro for de fleste. Skriveøvelserne i dansk har været en stor succes. Alle får skrevet noget, og der er ro og fordybelse, imens de skriver.

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er at dele refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Hvis en aktivitet fungerer godt i danskundervisningen, må den kunne bruges i engelsk også, tænkte jeg. Derfor lavede jeg et lignende oplæg på engelsk i en anden 7. klasse for at prøve det af. Eleverne havde lige fremlagt om sig selv i grupper i tre runder, og de var godt møre. Men vi havde 15 minutter tilbage af en dobbeltlektion, og de skulle selvfølgelig bruges fornuftigt. Så jeg smed en skriveøvelse på skærmen, og forventede egentlig ikke det store.

Writing activity

"You would probably like me to say that your break can start now at 11 o’clock. But you know I can’t."

Og så fulgte opgaven:

If you were to convince me that you deserved to start your break 15 minutes earlier - what would you say?

But guess what? Det fungerede supergodt! Måske skyldes det, at de blev motiverede af selve oplægget og håbede, at jeg forbarmede mig over dem og gav dem pause tidligere. Men tiden gik jo, og de fik skrevet i 15 minutter. Jeg skrev, som i dansk, selv med på skærmen. Derudover rejste jeg mig også, for at gå rundt og læse lidt med. Der var mange gode og ikke mindst sjove bud på, hvorfor de skulle have frikvarter før. En god afslutning på nogle gode engelsklektioner i 7. klasse.