Blog

Begejstret engelsklærer i den skotske hovedstad, Edinburgh, i 2018

Slotte, søer og sækkepiber: Skotland - idé til forløb

Skotland er ét af mine yndlingsemner i min undervisning. Jeg har selv besøgt landet og blev tryllebundet af dets skønhed. Men der skal ofte mere end slotte, søer og sækkepiber til at fange de kære unge mennesker.

Publiceret Senest opdateret

”Hvorfor skal vi lære om Skotland”, spurgte han, lettere irriteret. Det var fredag morgen i 7. klasse, og jeg havde netop - meget entusiastisk - introduceret vores nye forløb om The Land of Lochs and Legends.

”Ehm… because… Scotland is an English-speaking country”, forsøgte jeg mig.

Han så stadig irriteret ud.

Jeg overvejede mit næste move. Skulle han have den lange, forkromede forklaring om interkulturelle kompetencer, eller skulle han have en anden, mere spiselig forklaring?

Jeg gik med den sidste.

”Well, a few years ago I binge-watched the series 'Outlander' on Netflix. 'Outlander' - mainly - takes part in Scotland, and I fell in love with the beautiful country, visited Edinburgh the next summer and decided never to forget to teach my students about Scotland”.

Han nikkede. Han forstod. Nogle af de andre spurgte ind til ”Outlander”, og vi så derfor traileren sammen i klassen. Vi var i gang.

Idéer til din undervisning

Skotland er ikke et let emne at undervise i, synes jeg. Eleverne køber ikke ind på det på samme måde, som de fx gør med USA. Måske ligger det langt fra deres verden at begejstres over slotte, søer og sækkepiber? Men det kan sagtens lade sig gøre at vække deres nysgerrighed alligevel.

Prøv bare at dele disse facts om Skotland med dine elever:

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

  • Scotland was the country to invent the deep-fried Mars bar
  • Scotland’s national animal is the unicorn
  • Scotland’s national drink is whisky
  • A monster is said to live in one of Scotland’s many lakes, Loch Ness
  • The traditional national clothing for men is a skirt, named a kilt
  • The national dish of Scotland is sheep’s stomach with sheep’s liver, kidney and lungs boiled in it
  • J.K. Rowling lived in Edinburgh while writing the Harry Potter books, and there are plenty of Scottich locations in the films
  • The telephone, the refrigerator and the television were all invented by Scotsmen

I mit forløb bruger jeg tekster fra de digitale platforme, vi har adgang til og tilføjer lidt forskelligt, som jeg finder online. Denne gratis side er fx rigtig god.

Vi hører denne korte podcast om Loch Ness-uhyret (23 min.)

Og vi hygger med denne, hjemmelavede øvelse: Quiz og byt1, Quiz og byt1 - svar, Quiz og byt2, Quiz og byt2 - svar (printes og kopieres derefter 2-sidet på farvet karton)

Afhængig af elevernes alder, niveau og tid til rådighed, kan jeg også anbefale Disney Pixar filmen: ”Brave” fra 2021, som ligger på mitcfu.dk

God fornøjelse, hvis du - som jeg - også vælger Skotland som forløb i din engelskundervisning!