En god, lille brainbreak med bevægelse og fagligt indhold - what's not to like?

Kære (engelsk)lærer, kender du denne øvelse?

Ligesom jeg har I sikkert også en masse øvelser, som lige kan hives op af lommen og bruges i undervisningen. Det kan være alt fra brainbreaks til faglige øvelser. Nogle gange ryger nogle øvelser i glemmebogen, måske uden nogen særlig grund. Sådan har det været med denne øvelse, som jeg tilfældigt faldt over i Noter på min iPhone. Jeg har brugt den utallige gange, og den fungerer rigtig godt, så nu deler jeg den med jer og håber, at I også kan bruge den.

Publiceret Senest opdateret

Øvelsen er enormt alsidig og kan tilpasses nærmest i det uendelige. Den kan bruges i stort set alle fag og så tidligt som 1./2. klasse, vil jeg tro. I engelsk i udskolingen bruger jeg øvelsen til eksempelvis at introducere et nyt emne, til opsamling, til lidt bevægelse, til variation eller til at repetere svære ord. Der er altså mange anvendelsesmuligheder.

READ - RUN - WRITE

Eleverne opdeles i grupper á tre:

  • Elev A) læser
  • Elev B) løber
  • Elev C) skriver

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Jeg udvælger et kortere tekststykke, som jeg printer og udleverer til alle A’erne. De må ikke vise papiret til de andre i gruppen. A’erne skal læse tekststykket højt for B’erne, som derefter skal gå/løbe hen til C’erne og gentage det læste. C’erne skal så skrive det ned på et blankt stykke papir. Man bestemmer selv i gruppen, hvor mange ord/linjer, B’erne skal have ad gangen.

Konkurrence eller omhyggelighed?

Man kan gøre det til en konkurrence, hvis man har lyst; Den gruppe, der først får skrevet hele tekststykket ned, har vundet. Omvendt kan ’hastværk være lastværk’, og måske er det bedre at tage sig god tid og få skrevet/stavet ordene rigtigt? Det må være din vurdering som lærer, hvad du synes, virker bedst i din klasse, og hvad formålet med øvelsen er.

Afhængig af tekststykkets længde tager øvelsen 10-20 minutter. Sørg for, at alle oplæserne ikke er placeret for tæt på hinanden. Og lad gerne skriverne (C’erne) sidde et godt stykke fra oplæserne (A’erne).

Hvis man skal bruge øvelsen som en (faglig) brainbreak i engelsk, så har jeg her et eksempel, som lige er til at tage at bruge. Print øvelsen, og du er klar! 😊

God fornøjelse!