Blog

Efter påskeferien er der ikke nok tid. Det oplever mange lærere , særligt når pensum vokser i takt med, at nyheder fra hele verden passer ind det allerede gennemgåede pensum.

Jeg havde lagt mig fast på tre prøveemner, men det ændrede tre kongresmedlemmer ved

Karin Keller Albrechtsen havde egentlig lagt sig fast på tre emner til årets afgangsprøve i engelsk, indtil hun så tre kongresmedlemmer fra Tennessee aktionere for ændringer i våbenlovgivningen i USA. Det betyder mindre tid til repetition, men mere for eleverne at lære og forholde sig til, skriver hun.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Karin Keller Albrechtsen er Folkeskolens engelskrådgiver, mens Maria Roneklindt er på barsel. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: karinkelleralbrechtsen@gmail.com

Når verden trænger ind i undervisningen – kræver det tid. Det kan være svært at finde, når prøveperioden nærmer sig.

For nogle år siden, jokede en af mine gode kollegaer med, at sommerferien starter efter påske, da der er mange helligdage. Selv om det er en joke, hvor pointen måske skal opfattes som om, at vi allerede efter påske er færdige med skoleåret, så er det ikke sådan en udskolingslærere oplever det.

I hvert fald ikke engelsklærere, der netop skaber undervisningen i samspil og sammenhæng med den verden vi lever i.

Jeg mangler tid og timer sammen med mine elever – igen i år. Jeg var færdig med emnet Terrorism, men Joe Biden var lige forbi Nordirland, og der var en ny og forhøjet risiko for terrorangreb i forbindelse med 25 året for ”The Good Friday Agreement”, så det krævede lige tre lektioner mere.

Mange mangler tid - dårlig planlægning?

At mangle tid her i april er jeg ikke ene om. Flere på de forskellige FB grupper giver udtryk for, at de også mangler et enkelt emne, eller at de heller ikke har tid nok før prøven til både at gennemgå det sidste emne, tid til at eleverne kan lave outlines eller til at repetere de tidligere gennemgåede emner.

Er det fordi vi er dårlige til at planlægge? Måske, men jeg tænker mere, det er fordi, mange er så let at engagere sig i de temaer og den undervisning der foregår.

Et pensum vokser i takt med, at verden skaber sig

Mit pensum vokser i takt med verden skaber sig. Derfor står jeg nu her, medio april, og har kun tre emner. I vejledningen står der, at jeg skal have ”et passende antal emner”, og det kan jeg sagtens forsvare, at tre er.

Der er trods de få emner, rigeligt med tekster af forskellige modalitet. Jeg har alligevel valgt, at de også skal have det sidste emne med – et klassisk emne om våbenkultur i USA.

The Tennessee Three - en prioritet af

Jeg var i tvivl, men jeg måtte prioritere at få dette emne med, da jeg så de tre kongresmedlemmer fra Tennessee aktionere for at give stemmer og opbakning til den del af befolkningen, som ønsker ændringer i våbenlovgivningen i USA.

Måske ikke så usædvanligt, men da de tre kongresmedlemmer efterfølgende måtte sande, at det i et demokratisk land som USA fik konsekvenser, mente jeg, at det var afgørende, at tale om i et fag, der netop fokuserer på kultur og samfundsforhold i engelsktalende lande.

Så nu er der mindre tid til repetition, men mere for eleverne at lære og forholde sig til.