Blog
Blød, sød eller død?
Jeg har været ”den sure” og ”den unfair” lærer mange gange. Det er vi nok alle ind mellem. Men jeg har oplevet mig selv og min pædagogik være knap så … hård(?), efter jeg kom tilbage fra barsel. Jeg tror måske, jeg er blevet mere blød, om man så må sige. Eller sød kan man også kalde det. Eller måske er jeg bare (halv)død af både travlhed, kaos og forvirring efter opstarten.
Det er omtrent en måned siden, jeg havde mit første møde med mine elever på skolen efter 16 måneders barsel. En måned, der især har budt på en masse refleksioner over, hvem jeg egentlig er som lærer her i version Maria-komma-mor. Nogle udtalelser fra mine elever har tilmed fået mig til at tænke over, hvordan jeg rent pædagogisk måske(?) har ændret mig, og jeg kan ikke helt finde ud af, om det er til det bedre eller ej.
Sød?
”Du er en sødere version af vores gamle lærer”, lød det fra bagerste række i min nye 7. klasse, da jeg igen havde rost dem. Jeg smilede, men vidste ikke helt, om jeg skulle sige tak, for hvad betød sødere? Jeg valgte at tage det som et kompliment, men gik alligevel ned på min arbejdsplads bagefter og tænkte, at udtalelsen jo kunne betyde alt muligt, og at jeg næppe kunne vinge ”god relation etableret” af på listen endnu. Vi var jo dårligt nok kommet i gang med skoleåret.
Blød?
”Endelig en fair lærer”, udbrød han, mens han nikkede anerkendende imod mig. Jeg havde netop bedt én af hans klassekammerater om at samle noget iturevet køkkenrulle op fra gulvet i klassen. Vi havde haft engelsk, det var sidste lektion, og eleverne var ved at pakke sammen og tage hjem.
”Men det var ikke mig”, havde han svaret.
Og jeg havde trukket på skuldrene og sagt: ”Okay, duksene tager det”. De var alligevel i gang med kosten et andet sted i lokalet.
Han fortsatte: ”Alle andre lærere ville være blevet sure og bedt ham at samle det op alligevel”.
Ville de? Tænkte jeg for mig selv, da jeg gik op mod min arbejdsplads. Næppe, men det ændrede ikke på, at han havde kaldt mig fair, og at det 100 procent var ment som en anerkendelse. Og jeg smagte lidt mere på ordet og labbede det i mig, for anerkendelser fra teenagere hænger sgu ikke på træerne.
Død?
Det lader til, at mine elever godt kan lide den nye(?) ’mig’. Tiden vil vise, om de bliver ved med det, eller om jeg måske bare ikke rigtig har fundet mig selv helt som lærer endnu. Måske. Jeg bliver i hvert fald ved med at lede - og imens krydser jeg fingre for, at jeg finder mig, før jeg finder mig død.