Er jeg en god nok engelsklærer?

I denne uge har jeg mødt mine nye engelskelever i 7. klasse. To dejlige lektioner og alt godt. På overfladen. For hos mig spirede der en lille tanke, som jeg har siden har haft svært ved at ryste af mig: Er jeg en god nok engelsklærer? Kan jeg udfordre mine elever nok?

Offentliggjort Sidst opdateret

Det er ikke nogen hemmelighed, at de unge mennesker bliver dygtigere og dygtigere til engelsk. Det er en kæmpe fornøjelse at være en del af som engelsklærer, og det giver mig en masse nye muligheder, som jeg elsker at udforske. 

Det er min oplevelse, at de unge mennesker især mestrer det talte sprog på et langt højere niveau end for bare ti år siden. Mange har et enormt stort og varieret ordforråd, og jeg har flere elever, som foretrækker at læse på engelsk frem for dansk. 

Det er jo alt sammen rigtig skønt. Men det stiller også større krav til mig som lærer.

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er at dele refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Jeg taler ikke engelsk flydende 

Jeg har ikke engelsk som modersmål. Jeg taler ikke engelsk flydende. Jeg kender ikke alle ord, og jeg må også bruge ordbog fra tid til anden. Jeg er ret skarp på det grammatiske, men kan også sagtens blive i tvivl. 

Så kan jeg overhovedet udfordre mine allerdygtigste elever? 

Den tanke slog mig, da jeg havde mødt mine nye elever og hørt dem tale engelsk sammen på et ret højt niveau.

Mange faktorer spiller ind i forhold til, om du lykkes med din undervisning 

En god engelsklærer er ikke kun en person med styr på det engelske sprog. Det ved jeg godt. Der er jo også den kulturelle og samfundsmæssige dimension i faget. Og dertil kommer både den didaktiske og ikke mindst den pædagogiske tilgang. 

Alt sammen spiller en kæmpe rolle i forhold til, om man lykkes med sin undervisning. Men det ændrer ikke på, at jeg blev usikker på mig selv og mine evner. 

Hvis mine nye elever kan tale så godt engelsk allerede nu i 7. klasse, hvor dygtige bliver de så ikke i 9.?

Usikkerhed er ikke farligt 

Jeg tror, det er vigtigt, at vi som lærere giver os selv lov til at tvivle og blive usikre på egne evner en gang imellem. Det er ikke farligt - tværtimod kan det måske føre til en større refleksion. 

En refleksion, som vi kan lære af. At blive usikker er menneskeligt og som oftest et udtryk for, at du gerne vil lykkes. I dette tilfælde med din (engelsk)lærergerning. Husk på det. 

Og hvis du - ligesom jeg - slår ord op i ordbogen eller er nødt til at læse op på historiske fakta, er du altså helt normal. Eller i hvert fald lige så normal som mig.